Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε.

19/2/21

Οι απόψεις της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος για το νέο εκλογικό νόμο των αυτοδιοικητικών εκλογών.

 

Οι απόψεις της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος για το νέο εκλογικό
νόμο των αυτοδιοικητικών εκλογών.

Δημήτρης Παπαστεργίου, Πρόεδρος ΚΕΔΕ: Στη σωστή κατεύθυνση ο
νέος εκλογικός νόμος. Οι προτάσεις μας θέτουν ως στόχο την ενίσχυση
της δημοκρατικής αντιπροσώπευσης και τη διασφάλιση της
κυβερνησιμότητας.
Μέσω τηλεδιάσκεψης συνεδρίασε σήμερα Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου, το
Διοικητικό Συμβούλιο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας.
Στο ΔΣ πήραν μέρος και Πρόεδροι από τις Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων
(ΠΕΔ) της χώρας, όπου και παρουσίασαν τις απόψεις τους.
Οι προτάσεις της ΚΕΔΕ έγιναν δεκτές κατά πλειοψηφία και το ΔΣ αποφάσισε
στο κείμενο που θα στείλει προς το Υπ. Εσωτερικών να συμπεριληφθούν και
οι θέσεις της μειοψηφίας στα άρθρα που υπάρχει διαφωνία
Εκλογικός νόμος – Οι προτάσεις της ΚΕΔΕ
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης παρουσιάστηκε το κείμενο θέσεων της
Κ.Ε.Δ.Ε. πάνω στο προτεινόμενο από την πολιτική ηγεσία του ΥΠ.ΕΣ.
νομοσχέδιο που αφορά την «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών αρχών».
Ως προς τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου, η ΚΕΔΕ επισήμανε πως κινείται
προς τη σωστή κατεύθυνση και θα συμβάλλει καθοριστικά στη διασφάλιση
της κυβερνησιμότητας των Δήμων.
Επιμέρους, η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, θα υποβάλλει σχέδιο θέσεων
στο δημόσιο διάλογο, μόλις το νομοσχέδιο τεθεί σε διαβούλευση.
Μερικά από τα βασικότερα σημεία που χρήζουν βελτίωσης, είναι τα
παρακάτω:
Η ΚΕΔΕ δεν συμφωνεί με τη μείωση των μελών του Δημοτικού
Συμβουλίου, γιατί αυτή θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα δεδομένου ότι
υπάρχουν Δήμοι πολλών ταχυτήτων και Δήμοι που προήλθαν από
συνενώσεις πολλών Δημοτικών Ενοτήτων. Επίσης δημιουργεί τον κίνδυνο να
αποκλειστούν από την ενασχόληση με τα κοινά, μέλη ή κοινωνικές ομάδες.
Με δεδομένο ότι ο αριθμός των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου δεν
επηρεάζει δημοσιονομικά το Κράτος ή τον εκάστοτε Δήμο, ακόμη και αν
θεωρηθεί πως η μείωση του αριθμού μπορεί να βοηθήσει στην καλύτερη
ποιότητα του διαλόγου, η ΚΕΔΕ προτείνει η όποια μείωση να μην
υπερβαίνει το 10%.
Για τους Δήμους που προέρχονται από συνένωση άνω των 6 Δήμων και
κοινοτήτων ο αριθμός των μελών του Δημοτικού Συμβούλιου να είναι εκείνος
που αντιστοιχεί στην επόμενη πληθυσμιακή κλίμακα σε σχέση με τον
συνολικό πληθυσμό.
Σε σχέση με τις τοπικές κοινότητες
Η ΚΕΔΕ προτείνει να μειωθεί το όριο εκλογής πολυμελών οργάνων, από τους
500 στους 300 κατοίκους, αφού με δεδομένη τη νέα απογραφή του 2021, σε
πολλά χωριά θα σημειωθεί μείωση του πληθυσμού.
Επίσης οι αλλαγές που προβλέπει το νέο σχέδιο νόμου για ύπαρξη κοινού,
ενιαίου ψηφοδελτίου σε χωριά κάτω των 500 (300) κατοίκων, μάλλον θα
δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα θα λύσει, με το να
εμφανίζεται ένας υποψήφιος σε πολλά ψηφοδέλτια.
Η ΚΕΔΕ προτείνει για λόγους απλότητας, το ψηφοδέλτιο να είναι ενιαίο και
παραταξιακό, ανεξάρτητα από το όριο των κατοίκων. Κάθε συνδυασμός να
έχει τους δικούς του υποψήφιους, ανεξάρτητα από το μέγεθος της πόλης ή
χωριού.
Επίσης να παραμείνουν οι διατάξεις του άρθρου 8 του Ν.3852/2010 σύμφωνα
με τις οποίες προβλέπονται:
- Τοπικές κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό μέχρι τριακοσίους (300)
κατοίκους όπου εκλέγεται ένας εκπρόσωπος που θα είναι ο πρόεδρος
της κοινότητας.
- Τοπικές κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό από τριακόσιους έναν έως
δύο χιλιάδες (301-2.000) κατοίκους με τριμελές συμβούλιο
- Πληθυσμός έως δέκα χιλιάδες (10.000) κατοίκους πενταμελές
συμβούλιο,
- Πληθυσμός από δέκα χιλιάδες έναν έως πενήντα χιλιάδες (10.001-
50.000) κατοίκους από έντεκα (11) μέλη
- Πληθυσμός από πενήντα χιλιάδες έναν (50.001) και άνω κατοίκους
από δεκαπέντε (15) μέλη.
Προτείνεται παράλληλα η μη κατάργηση δημοτικών κοινοτήτων σε
δήμους με πληθυσμό της έδρας τους κάτω των 100.000 κατοίκων για
τους παρακάτω κυρίως λόγους:
α) Σε πολλούς επαρχιακούς Δήμους, στις έδρες των Δήμων είναι
προσαρτημένα μεγάλα χωριά και συνοικισμοί που δεν εκλέγουν προέδρους.
Στα τοπικά συμβούλια των εδρών συμμετείχαν εκπρόσωποι των χωριών
αυτών, καλύπτοντας το κενό.
β) Τα τοπικά συμβούλια των εδρών αποτελούν θερμοκοιτίδες στελεχών που
μπορούν να μεταπηδήσουν στα Δημοτικά Συμβούλια σε μέλλοντα χρόνο.
Η ΚΕΔΕ συμφωνεί με την επαναφορά της πενταετούς θητείας των
Δημοτικών Αρχών, που είναι άλλωστε και πάγιο αίτημά της.
Σε σχέση με τα απαραίτητα παράβολα συμμετοχής, προτείνεται η μείωση
σε 10 ευρώ για τους εκπροσώπους τοπικών συμβουλίων, 50 ευρώ για τους
υποψηφίους δημοτικών κοινοτήτων και 100 ευρώ για τους υποψήφιους
δημάρχους.
Όσον αφορά στο θέμα της μείωσης του ποσοστού του αριθμού των
υποψηφίων δημοτικών συμβούλων από κάθε φύλο από 40% που ισχύει
σήμερα σε 33%, η ΚΕΔΕ εκφράζει τη διαφωνία της. Για την ΚΕΔΕ, το
πρόβλημα δεν είναι άλλωστε πόσες συμμετέχουν, αλλά πόσες τελικά
εκλέγονται. Συνεπώς πρέπει όλοι να δώσουμε χώρο και να στηρίξουμε την
ισότιμη συμμετοχή των γυναικών στα κοινά, αφού οι ποσοστώσεις μόνες τους
δεν βοηθούν.
Για την ημερομηνία υποβολής των συνδυασμών, προτείνεται αυτός να ορισθεί
είτε στις 31 Ιουλίου είτε στις 30 Αυγούστου δεδομένου ότι για πολλούς
τουριστικούς Δήμους, οι καλοκαιρινοί μήνες είναι πολύ επιβαρυμένοι.
Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού δεν διευκρινίζεται με σαφήνεια ο τρόπος
σταυροδοσίας.
Ως προς το άρθρο 22, το ΔΣ της ΚΕΔΕ συμφωνεί κατά πλειοψηφία με το
ποσοστό 43% για την εκλογή Δημάρχου.
Σημειώνεται ότι μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου εξέφρασαν και τις
παρακάτω απόψεις:
1. Να ισχύσει εκ νέου το 50% +1
2. Να παραμείνει το ισχύον σύστημα της απλής αναλογικής
3. Να προσδιοριστεί ελάχιστη διαφορά 5% μεταξύ πρώτου και δεύτερου
συνδυασμού σε περίπτωση που επιλεγεί χαμηλότερο του 50% ποσοστό
εκλογής
Το όριο του 3% που προβλέπει το σχέδιο νόμου δεν έχει κάποιο νόημα για
τους μικρούς Δήμους, όπου ούτως η άλλως το εκλογικό μέτρο είναι πάνω από
3%
Για το λόγο αυτό η ΚΕΔΕ προτείνει πλαφόν εισόδου ανάλογο του εκλογικού
μέτρου. Θα μπορούσε το πλαφόν να υπολογίζεται με το εκλογικό μέτρο συν
1%.
Η ΚΕΔΕ προτείνει να παραμείνει το σημερινό καθεστώς όπου πρόεδρος
εκλέγεται ο πρώτος σε ψήφους υποψήφιος του πλειοψηφούντος συνδυασμού,
λαμβάνοντας υπόψιν τις ιδιαιτερότητες και τα ξεχωριστά χαρακτηριστικά
μικρών χωριών και κοινοτήτων.
Τέλος η ΚΕΔΕ εκφράζει τους σοβαρότατους προβληματισμούς της για
την εκλογή χωρίς σταυρό -αριστίνδην- πρώην Δημάρχων σε συνδυασμούς
καθώς και για την συνταγματικότητα της σχετικής διάταξης.
Να προχωρήσει και το ζήτημα της Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης
Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ στην αρχή της συνεδρίασης του Δ.Σ. και με αφορμή
όσα συνέβησαν τις προηγούμενες ημέρες με την κακοκαιρία, τόνισε την
ανάγκη να προχωρήσει γρήγορα το ζήτημα της ολοκλήρωσης της Διοικητικής
Μεταρρύθμισης της χώρας, σε σχέση με την ανακατανομή των αρμοδιοτήτων
και του διαλόγου για την ψήφιση του νόμου για τις Αρμοδιότητες και την
Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση.
Με αφορμή την προσπάθεια από κάποιες πλευρές να αποδοθεί στους
Δήμους η ευθύνη του κλαδέματος και της κοπής των δέντρων, η πτώση των
οποίων οδήγησε σε εκτεταμένες διακοπές της ηλεκτροδότησης, ο Πρόεδρος
της ΚΕΔΕ επισήμανε:
«Οι Δήμοι έχουμε την ευθύνη για τα δέντρα που υπάρχουν στον αστικό
ιστό και όχι για τα δέντρα που βρίσκονται στις γραμμές μεταφοράς
ενέργειας. Παρά τις λίγες κακόπιστες φωνές εναντίον των Δήμων, το
θέμα ξεκαθαρίστηκε. Οι Δήμοι δεν είμαστε επιστάτες των δικτύου ούτε
του ΔΕΔΔΗΕ, ούτε της ΕΥΔΑΠ, ούτε του αερίου. Είμαστε δίπλα σε κάθε
υπηρεσία, αν θέλει να βοηθήσουμε, όπου προκύπτει πρόβλημα.
Πρέπει να τεθεί και πάλι το χρονοβόρο θέμα του κοψίματος ενός
δέντρου. Η γραφειοκρατία είναι τόσο μεγάλη που χάνεται χρόνος και
χρήματα.
Το νέο νομοσχέδιο για την Πολιτική Προστασία πρέπει να εφαρμοστεί
άμεσα, με ξεκάθαρους ρόλους, αρμοδιότητες και βασικά
χρηματοδότηση. Ξεκαθαρίστε τις αρμοδιότητες, γιατί όσο αυτό δεν
γίνεται, οι ευθύνες διαχέονται, κάνοντας τους πολίτες να χάνουν την
εμπιστοσύνη τους στους μηχανισμούς του κράτους. Λύστε μας τα χέρια
για να μπορούμε να δουλέψουμε ακόμη περισσότερο», δήλωσε ο κ.
Παπαστεργίου.
Εμβολιασμός Δημοτικών Υπαλλήλων και αιρετών που έρχονται σε
επαφή με κοινό
Στη σκιά του θανάτου ενός ακόμη στελέχους της Αυτοδιοίκησης από covid,
του Αντιδημάρχου Λαγκαδά Γιώργου Προκοπίδη, οι Δήμοι συνεχίζουν να
μετρούν τις δικές τους απώλειες.
Είναι σημαντικό υπάλληλοι των Δήμων και αιρετοί που βρίσκονται καθημερινά
στο δρόμο ή στα γκισέ των υπηρεσιών για να εξυπηρετούν τον κόσμο που
έχει προβλήματα, να μπουν άμεσα στο πρόγραμμα εμβολιασμού. Δεν είναι
αποδεκτό, (ορθά) να εμβολιάζεται το προσωπικό της ΕΛ.ΑΣ και να μην
εμβολιάζονται οι Δημοτικοί Αστυνομικοί, οι οποίοι επίσης κάνουν καθημερινά
ελέγχους για τον covid. Δεν γίνεται να ζητάνε όλοι τα πάντα από τους Δήμους
αλλά να μην τους παρέχουν την ασφάλεια να κάνουν τη δουλειά τους.
Σχέδιο Νόμου του Υπ. Τουρισμού για τη σύσταση Α.Ε. «Ιαματικές Πηγές
Ελλάδας» (ΙΠΕ)
Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ ενημέρωσε το ΔΣ για την επικοινωνία που είχε μαζί με
τον Πρόεδρο του Συνδέσμου των Ιαματικών Δήμων Ελλάδας, Δήμαρχο
Κύθνου Σταμάτη Γαρδέρη, με τον Υπουργό Τουρισμού.
Η ΚΕΔΕ θεωρεί ότι η υποχρεωτικότητα της παραχώρησης του δικαιώματος
χρήση των ιαματικών πηγών, όπως προβλέπεται στο σχέδιο νόμου, δεν είναι
αποδεκτή από τους Δήμους.
Και αυτό γιατί υπάρχουν μεν Δήμοι οι οποίοι δεν έχουν αξιοποιήσει τους
πόρους τους ελλείψει χρηματοδότησης ή άλλων προβλημάτων και πιθανώς
να ενδιαφέρονται, αλλά σίγουρα υπάρχουν και Δήμοι οι οποίοι έχουν
επενδύσει στους πόρους τους, είναι υφιστάμενες επιχειρήσεις με προσωπικό
και κερδοφορία. Οι τελευταίοι έχουν κάθε δικαίωμα να μην θέλουν τη
συμμετοχή τους.
Απαραίτητη συνεπώς προϋπόθεση για οποιαδήποτε περαιτέρω συζήτηση ή
και συμμετοχή της ΚΕΔΕ στο σχήμα, θα είναι η δυνητικότητα της συμμετοχής
των Δήμων στη νέα εταιρία και η διενέργεια διαλόγου με τον Σύνδεσμο
Ιαματικών Πηγών, χωρίς τέτοιου είδους προαπαιτούμενα.