Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε.

28/11/13

Ομιλία προέδρου ΚΕΔΕ Κ.Ασκούνη στην Έκτακτη Γενική Συνέλευση της ΚΕΔΕ με θέμα "Οι δήμοι στηρίζουν την Τοπική Ανάπτυξη και τις Τοπικές Κοινωνίες: Αποκέντρωση, Αυτοτέλεια και Ανάπτυξη τώρα"

Κύριε Υπουργέ,

Βρισκόμαστε σήμερα εδώ, σε μία δύσκολη στιγμή για τη χώρα και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Η παρατεταμένη ύφεση που πλήττει την Ελληνική Οικονομία έχει οδηγήσει σε μείωση του ΑΕΠ κατά 25%, η δε ανεργία έχει φτάσει στο 28% και στους νέους στο 60%.

Οι διαπραγματεύσεις Κυβέρνησης και Ευρωπαίων Εταίρων για τη λήψη ή όχι νέων μέτρων, όπως και μία σειρά άλλων προβλημάτων, προκαλούν αίσθημα ανασφάλειας και αβεβαιότητας για την πορεία της χώρας.
Μέσα σ’ αυτό το εξαιρετικά δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, οι αποφάσεις της Κυβέρνησης για κατάργηση αρμοδιοτήτων και δομών των Δήμων, όπως η Δημοτική Αστυνομία και οι Σχολικοί Φύλακες, οι εξαγγελίες για αλλαγή του εκλογικού συστήματος και των διοικητικών ορίων των Νησιωτικών Δήμων, η ενδεχόμενη κατάργηση Νομικών Προσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η περαιτέρω μείωση των ΚΑΠ έχουν οδηγήσει τους αιρετούς σε πραγματική απόγνωση.
Πρέπει επιτέλους να βρεθεί ένας τρόπος καθαρής συνεννόησης και οριοθέτησης των σχέσεων μεταξύ Κυβέρνησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Να αποφασίσουν επιτέλους μαζί. Τί Τοπική Αυτοδιοίκηση θέλουμε; Τί περιμένουμε από αυτήν και σε κοινωνικό και σε οικονομικό αναπτυξιακό επίπεδο; Και πόσο κοστίζει αυτή;
Από τη δική μας την πλευρά πιστεύω ότι μπορούμε πια να μιλάμε με αδιάσειστα στοιχεία.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2014, η Κυβέρνηση προγραμματίζει περαιτέρω μείωση των πόρων των Δήμων κατά 100 εκατ. € σε σχέση με το 2013. Οι συνολικοί πόροι για το 2014 ανέρχονται σε 2.783 εκατ. €.
Η συνολική μείωση των πόρων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κατά την τελευταία 4ετία (2009 – 2014) ανέρχεται στο 60%. Το ερώτημα που τίθεται είναι εάν σε άλλον φορέα της Γενικής Κυβέρνησης έχουν επιβληθεί τόσο μεγάλες μειώσεις και σε ποιόν. Από το 2012 με επίσημα έγγραφά μας προς την πολιτική ηγεσία της χώρας, αλλά και προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Εσωτερικών, είχαμε υποστηρίξει ότι «εάν οι περικοπές πόρων και οι συγχωνεύσεις που πραγματοποιήθηκαν στους Δήμους, είχαν εφαρμοστεί και στους υπόλοιπους φορείς της Κεντρικής και Γενικής Κυβέρνησης, τότε η χώρα θα παρουσίαζε πρωτογενή πλεονάσματα και δε θα χρειαζόταν επιπλέον σκληρά και άδικα μέτρα». Όταν με επιμονή ισχυριζόμασταν τα παραπάνω, κάποιοι δεν έδιναν σημασία.
Σήμερα, με την κατάθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2014, έρχεται να επιβεβαιωθεί πλήρως η παραπάνω θέση της ΚΕΔΕ και πιο συγκεκριμένα: Η Κυβέρνηση εκτιμά ότι το πρωτογενές πλεόνασμα που θα παρουσιάσει η χώρα μας για το 2013 ανέρχεται στα 812 εκατ. €. Ένα επιχείρημα που χρησιμοποιεί κατά κόρον η Κυβέρνηση στις διαπραγματεύσεις με τους δανειστές της για να δείξει ότι πέτυχε τους στόχους που είχαν τεθεί. Επίσης, η Κυβέρνηση στηριζόμενη στο πλεόνασμα του 2013 διαπραγματεύεται, και σωστά, τη μείωση του δυσβάσταχτου χρέους της χώρας για την άνοιξη του 2014 (σύμφωνα με την απόφαση του EUROGROUP του Νοεμβρίου του 2012).
Στην προσπάθεια αυτή καθοριστική υπήρξε η συμβολή της Αυτοδιοίκησης (πρώτου και δεύτερου βαθμού), η οποία παρουσιάζει πλεόνασμα 754 εκατ. € το 2013. Εμείς πετύχαμε αυτό το στόχο με πάρα πολλές θυσίες και πολύ μεγάλες προσπάθειες εξορθολογισμού των οικονομικών μας, φθάνοντας πολλές φορές σε οικονομικό αδιέξοδο.
Εάν λοιπόν η αυτοδιοίκηση δεν είχε επιτύχει αυτά τα θεαματικά οικονομικά αποτελέσματα, η χώρα μας δε θα κατόρθωνε το μεγάλο αυτό επίτευγμα του πρωτογενούς πλεονάσματος που της δίνει άλλες δυνατότητες διαπραγμάτευσης με τους δανειστές της.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτή είναι η αλήθεια και η πραγματικότητα. Αυτή είναι η απάντησή μας προς όλους εκείνους, οι οποίοι με διάφορους τρόπους συκοφαντούν και λοιδορούν την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Και για να τελειώνουμε με αυτό το θέμα, και έχουμε αναγνωρίσει και έχουμε καταγγείλει φαινόμενα ανικανότητας ή διαφθοράς στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Δεν μπορούν όμως διάφοροι, όποτε υπάρχει θέμα νέων μέτρων και περικοπών, να θυμούνται τα κενά και τις ατέλειες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και να καλύπτουν με αυτό τον τρόπο τις δικές τους αδυναμίες και ανικανότητες.
Έλεος πια με τις προφανείς πολιτικές σκοπιμότητες και τους κατ’ επάγγελμα συκοφάντες. Φτάνει πια !

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Ό,τι καταφέραμε σε επίπεδο εξοικονόμησης πόρων και αναδιοργάνωσης των Δήμων, επιτεύχθηκε από το 2011 με την εφαρμογή του προγράμματος «Καλλικράτης»: Με πρωτοφανείς για τα Ελληνικά δεδομένα μειώσεις του αριθμού των Δήμων, με πρωτοφανείς μειώσεις του αριθμού των Νομικών Προσώπων, Δημοτικών Επιχειρήσεων, Οργανισμών και φυσικά αντίστοιχες μειώσεις του αριθμού του πολιτικού προσωπικού.
Ταυτόχρονα, από το Μάρτιο του 2011, όλοι οι Δήμοι αποστέλλουν στοιχεία, κάθε μήνα, στη βάση δεδομένων του Υπουργείου Εσωτερικών και στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Επίσης, εδώ και ένα χρόνο έχει δημιουργηθεί ο «Κόμβος διαλειτουργικότητας», στον οποίο παρέχονται πλήρη οικονομικά στοιχεία εκτέλεσης των προϋπολογισμών των Δήμων. Δηλαδή, η Κυβέρνηση και η EUROSTAT έχουν πλήρη εικόνα και έλεγχο των οικονομικών των Δήμων ανά πάσα στιγμή και ώρα και προχωρά σε υποδείξεις για διόρθωση πιθανών αστοχιών.
Όλα αυτά πολύ πριν την ψήφιση του Οικονομικού Παρατηρητηρίου του κατ’ ευφημισμόν «Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ», που παραβιάζει το Σύνταγμα και την Αυτοτέλεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Σήμερα μάλιστα εκδικάζεται η προσφυγή μας στο Συμβούλιο της Επικρατείας και αναμένουμε με ενδιαφέρον την απόφασή του.
Επομένως, όταν η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει επιτύχει αυτό το πρωτογενές πλεόνασμα και η Κυβέρνηση δεν την εμπιστεύεται, τότε το πρόβλημα προφανώς υπάρχει στην Κυβέρνηση και όχι στους Δήμους.
Η άλλη εξήγηση είναι ότι, επειδή η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι πιο οργανωμένη και ως εκ τούτου πιο ελέγξιμη, όποτε υπάρχει πρόβλημα περικοπών, είναι χωρίς κανένα σχέδιο το πρώτο θύμα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η τεράστια συμβολή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο πρωτογενές πλεόνασμα μας δίνει το πολιτικό και ηθικό δικαίωμα να απαιτήσουμε από την Κυβέρνηση να μην προχωρήσει σε καμία περαιτέρω μείωση των πόρων και αρμοδιοτήτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Έχουμε συμβάλει τα μέγιστα στη δημοσιονομική προσαρμογή της χώρας και οποιαδήποτε επιπλέον παρέμβαση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι ηθικά και πολιτικά απαράδεκτη.
Αυτό αποτελεί τη στοιχειώδη αναγνώριση των τεράστιων προσπαθειών που οι Δήμοι έχουν καταβάλλει στον εξορθολογισμό των οικονομικών τους, αλλά και στην ανάληψη από μέρους τους του κοινωνικού ρόλου του Κράτους. Τα 100 εκατ. € που περικόπτονται το 2014 πρέπει να αποδοθούν στους Δήμους για να στηρίξουν τις πιο ευάλωτες και φτωχές ομάδες συμπολιτών μας μέσα από το εκτεταμένο δίκτυο κοινωνικών δομών που έχουν συστήσει.
Επίσης, οι συνεχείς μειώσεις των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) και των Επενδύσεων (ΣΑΤΑ για μικρά έργα) αποτελούν σοβαρό πρόβλημα για τους Δήμους. Εξαιτίας αυτής της μείωσης, οι Δήμοι αδυνατούν να συντηρήσουν στοιχειωδώς τους δρόμους – ενώ ταυτόχρονα σύρουν και διασύρουν αιρετούς και εργαζόμενους στα δικαστήρια προσάπτοντάς τους ευθύνες για τυχόν σωματικές βλάβες ή αστικές ζημιές που προκαλούνται ακριβώς από τη μη συντήρηση των δρόμων – τους κοινόχρηστους χώρους, τον κοινωνικό εξοπλισμό και να καλύψουν έκτακτες ανάγκες πολιτικής προστασίας. Η εικόνα, που προσλαμβάνουν τα εκατομμύρια των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα, είναι ιδιαίτερα αρνητική για τις τουριστικές υποδομές μας.
Για τους λόγους αυτούς, εμείς προτείναμε στην Νέα Προγραμματική Περίοδο (2014 – 2020) να σχεδιαστεί ένα ΕΘΝΙΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ με δικαιούχους τους Δήμους για τις αστικές αναπλάσεις και για δημοτικά έργα υποδομών ποσού 2,5 δις €, πλέον των λοιπών έργων που θα ενταχθούν στα τομεακά και περιφερειακά επιχειρησιακά προγράμματα με φορείς υλοποίησης τους Δήμους.
H δημιουργία του ΕΦΔ-ΕΕΤΑΑ και η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ υπήρξε μία σημαντική κατάκτηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την ένταξη και υλοποίηση έργων. Όμως, το έγγραφο του ΥΠΑΝ, το οποίο αναφέρει ότι ο ΕΦΔ-ΕΕΤΑΑ πρέπει να σταματήσει τις εντάξεις ώριμων έργων, δημιουργεί αβεβαιότητα σε πολλούς Δήμους σχετικά με την ένταξη και τη χρηματοδότηση νέων έργων, που εγκαίρως είχαν προωθηθεί.
Για τους λόγους αυτούς, ζητάμε να συνεχίσει ο ΕΦΔ-ΕΕΤΑΑ να εντάσσει ώριμα έργα στο ΕΣΠΑ συμβάλλοντας στην απορρόφηση των κονδυλίων.

Κυρίες και κύριοι,
Πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι ότι το συγκεντρωτικό μοντέλο οργάνωσης του Κράτους έχει τεράστια ευθύνη για την κατάσταση της χώρας και δε μπορούμε να στηριχθούμε, ούτε να ανεχθούμε αυτό το ξεπερασμένο μοντέλο.
Είναι αυτό το Κράτος που αδυνατεί, εδώ και τέσσερα χρόνια, να σχεδιάσει, οργανώσει και υλοποιήσει ένα σχέδιο για την αντιμετώπιση της κρίσης, για την έξοδο από το τέλμα που ζούμε. Δυστυχώς, η Κυβέρνηση με μία σειρά αποφάσεις αφαιρεί αρμοδιότητες από την Αυτοδιοίκηση υπέρ του συγκεντρωτισμού.
Με αφορμή την καταπολέμηση της αδιαφάνειας και των περιττών δαπανών, έχουμε την ψήφιση σωρείας αντιφατικών νομοθετημάτων, εγκυκλίων και κανονιστικών πράξεων που ξεφυτρώνουν από το πουθενά χωρίς να γνωρίζει κανείς τίποτα, με αποτέλεσμα να βιώνουμε την αποθέωση της γραφειοκρατίας, των χρονοβόρων διαδικασιών και αγκυλώσεων που δυσκολεύουν αντί να διευκολύνουν την παραγωγή του έργου, που δυσκολεύουν αντί να διευκολύνουν τη ζωή των πολιτών.
Στους 11 υπάρχοντες ελεγκτικούς μηχανισμούς προσετέθη και το Οικονομικό Παρατηρητήριο των Δήμων, το οποίο έρχεται σε κατάφωρη αντίθεση με τις συνταγματικές διατάξεις για τη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια των Δήμων.
Εάν πράγματι η Κυβέρνηση ενδιαφέρεται για ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις, εάν θέλει να αλλάξει το Κράτος, εάν επιθυμεί να μας απαλλάξει από αυτή τη γραφειοκρατική παράνοια, ας παρουσιάσει ένα σχέδιο εξορθολογισμού αυτών των απίστευτων ελέγχων που κοστίζουν σε χρόνο και αποτελούν μεγάλη σπατάλη πόρων, ισοδύναμη με το 7,2% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ. Αυτές είναι ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις που αλλάζουν το Κράτος, το καθιστούν λειτουργικό και αποτελεσματικό και συμβάλλουν στην ανάπτυξη της χώρας.
Η πρότασή μας είναι μία: ουσιαστική και σε βάθος αποκέντρωση, εάν θέλουμε η ανασυγκρότηση της χώρας και η έξοδος από την κρίση να γίνει με δημοκρατικό τρόπο.
Εμείς, και σ’ αυτή τη δύσκολη συγκυρία, καλούμε την Κυβέρνηση να εκχωρήσει εκείνες τις αρμοδιότητες που έχουν άμεση σχέση με τον πολίτη και την εξυπηρέτησή του στους Δήμους. Να φύγουμε προς τα εμπρός.
Να κοιτάξουμε μπροστά, να τοποθετηθούμε στη νέα εποχή, να σχεδιάσουμε και να συμφωνήσουμε πώς πρέπει να είναι η χώρα μας τα επόμενα χρόνια και ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε αυτήν.
Σ’ αυτό το πλαίσιο, καλούμε την Κυβέρνηση να ανοίξει έναν ουσιαστικό διάλογο για το ρόλο της Αυτοδιοίκησης την περίοδο της κρίσης. Αποσπασματικές αποφάσεις, όπως για παράδειγμα αυτές για τον τρόπο εκλογής των αιρετών, μας βρίσκουν αντίθετους. Το ίδιο και για το θέμα δημιουργίας νέων Δήμων. Αλήθεια, τρία μόλις χρόνια από την εφαρμογή του «Καλλικράτη», χωρίς καμία ουσιαστική αποτίμηση και αξιολόγηση της μέχρι σήμερα εφαρμογής του, το να πηγαίνουμε σε δημιουργία νέων Δήμων, πιστεύει κανείς ότι βοηθάει την Αυτοδιοίκηση;
Η ΚΕΔΕ έχει επανειλημμένα εκφράσει την αντίθεσή της σε μια τέτοια εξέλιξη και θεωρεί ότι λίγους μήνες πριν τις εκλογές δεν μπορεί να ανοίγουν παρόμοια θέματα.
Η πρόταση του Πρωθυπουργού για τη δυνατότητα οι Δήμοι να εισπράττουν το φόρο επί των ακινήτων, που αποτελεί μία πολύ σημαντική φορολογική αρμοδιότητα, δεν μπορεί να γίνεται χωρίς την ύπαρξη μίας επεξεργασμένης πρότασης για την υλοποίησή της και ιδίως χωρίς διάλογο με τους άμεσα ενδιαφερόμενους φορείς.
Φοβούμαι ότι, όταν σοβαρά θέματα ανοίγουν χωρίς προηγούμενη επεξεργασία και διάλογο, τότε τα θέματα αυτά απαξιώνονται, χάνουν τη δυναμική τους και ακυρώνονται.
Εκφράζουμε την ετοιμότητά μας για έναν ουσιαστικό διάλογο που θα έχει ως στόχο ένα άλλο διοικητικό σύστημα οργάνωσης της χώρας, διαρθρωμένο σε κεντρικό επίπεδο με τη δημιουργία ευέλικτου – επιτελικού κράτους (Κράτος – Στρατηγείο) και με ταυτόχρονη αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και πόρων στην Περιφερειακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση, σύμφωνα με τις αρχές της εγγύτητας και της επικουρικότητας.
Όταν οι Δήμοι είχαν την αρμοδιότητα μεταφοράς των μαθητών των σχολείων, μας υποχρέωσαν από την Κυβέρνηση να πραγματοποιήσουμε μεταφορικό έργο με ετήσιο κόστος 140 εκατ. €. και να εφαρμόσουμε άστοχες διαδικασίες που αποφάσισαν και επέβαλαν μόνοι τους.
Όταν όμως μας πήραν την αρμοδιότητα αφενός μεν δημιουργήθηκαν τεράστια προβλήματα κάλυψης των αναγκών των μεταφερομένων μαθητών, αφετέρου εκτόξευσαν την ετήσια δαπάνη πάνω από τα 220 εκατ. € υφαρπάζοντας όμως τα δικά μας χρήματα. Αλήθεια, ποιος έχει την ευθύνη για την απόκλιση των 80 εκατ. €. Μήπως οι Δήμοι;
Εμείς είμαστε που όταν αναλάβαμε την αρμοδιότητα των προνοιακών επιδομάτων ανακαλύψαμε, επειδή γνωρίζαμε, όσους παράνομα ελάμβαναν επιδόματα και ως ανταμοιβή των εξοικονομήσεων που πετύχαμε θέλουν να μας μειώσουν κατά 8,4% για το 2014 τα χρήματα των ΚΑΠ απ’ τα οποία καλύπτονται και τα επιδόματα. Μας τιμωρούν δηλαδή, επειδή εξορθολογήσαμε το σύστημα και αποκαλύψαμε τις παρανομίες; Ποιός έδινε τα παράνομα επιδόματα; Μήπως οι Δήμοι όπως διάφοροι συκοφάντες και ανίδεοι διαδίδουν στα ΜΜΕ;
Εμείς είμαστε που υλοποιούμε το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» με απόλυτη επιτυχία διατηρώντας τη νοσοκομειακή και ασφαλιστική δαπάνη σε χαμηλά επίπεδα, αλλά μόνο εμείς χρηματοδοτούμε μέχρι στιγμής το πρόγραμμα από τους ΚΑΠ. Γι’ αυτό ποιός ευθύνεται, μήπως οι Δήμοι;
Εμείς σηκώνουμε το βάρος της προνοιακής και κοινωνικής πολιτικής με σημαντικές οικονομίες κλίμακας και με απίστευτους χειρισμούς για την υπέρβαση των προβλημάτων που διαρκώς προκύπτουν από την ανορθολογική διαχείριση του προγραμματισμού των προσλήψεων και την ασύλληπτη γραφειοκρατία των πολλαπλών εγκρίσεων. Γι’ αυτό ποιός ευθύνεται; Μήπως οι Δήμοι;
Κυρίες και κύριοι,
Η ΚΕΔΕ, σε έκτακτη Γενική Συνέλευση στις 12 Ιουλίου 2013, είχε εκφράσει με ψήφισμα την πλήρη αντίθεσή της στην κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας και της υπηρεσίας των Σχολικών Φυλάκων.
«Η αιφνιδιαστική απόφαση της Κυβέρνησης για κατάργηση βασικών αρμοδιοτήτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι κίνηση εχθρική και απαξιωτική για το ρόλο, τη σημασία και την προσφορά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης» τονίζαμε τότε στο ψήφισμά μας και συνεχίζουμε λέγοντας: «Οι Δημοτικοί Αστυνομικοί και οι Σχολικοί Φύλακες είναι απαραίτητοι για την εύρυθμη λειτουργία των πόλεων, την αντιμετώπιση της καθημερινής παραβατικότητας, την πάταξη του παραεμπορίου, την προστασία των μαθητών, των σχολικών υποδομών και του εξοπλισμού τους».
Οι συχνές αναφορές των Μ.Μ.Ε. για την ασυδοσία που επικρατεί στις πόλεις μας και για τις καταστροφές των σχολικών κτιρίων έρχονται να επιβεβαιώσουν με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο τη θέση της ΚΕΔΕ.
Στο ίδιο ψήφισμα είχαμε ταχθεί υπέρ της κινητικότητας των εργαζομένων από υπηρεσίες με πλεονάζον προσωπικό σε υπηρεσίες με ελλείψεις, προκειμένου να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας των Σχολικών Φυλάκων και της Δημοτικής Αστυνομίας.
Στην τελευταία συνάντηση του Προεδρείου της ΚΕΔΕ με τους Υπουργούς Εσωτερικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης, θέσαμε για μία ακόμη φορά με έμφαση το θέμα των Σχολικών Φυλάκων και την αξιοποίηση της συνολικής εμπειρίας που αυτοί διαθέτουν. Υπήρξαν κάποιες προτάσεις από μεριάς των Υπουργών χωρίς όμως να υπάρχει κάτι συγκεκριμένο.
Όμως, ζητήματα ανακύπτουν σχετικά με την Υπουργική Απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης για τη δυνατότητα τοποθέτησης των 2.858 Δημοτικών Αστυνομικών. Η ΚΕΔΕ θα ζητήσει άμεσα συνάντηση με τον Υπουργό για να ξεκαθαρίσουν πολλά προβλήματα που δημιουργούνται με τις εν λόγω ρυθμίσεις.
Η ΚΕΔΕ, με ομόφωνη απόφασή της στις 27 Αυγούστου, πρότεινε στην Κυβέρνηση την εθελοντική διαδημοτική κινητικότητα με δύο βασικούς στόχους. Ο πρώτος να δώσει την ευκαιρία σε πολλούς εργαζόμενους να επιστρέψουν όπως επιζητούν να εργαστούν στον τόπο καταγωγής τους μειώνοντας το κόστος οικογενειακής διαβίωσης και ο δεύτερος αποσκοπεί στον εξορθολογισμό της κατανομής του ανθρώπινου δυναμικού στους Ο.Τ.Α., αποφορτίζοντας υπηρεσίες και Δήμους που έχουν πλεονάζον προσωπικό και ενισχύοντας αντίστοιχα όπου υπάρχουν ελλείψεις. Αυτή η πρόταση δίνει μία άλλη διάσταση στην κινητικότητα και αποδεικνύει ότι μπορούν να υπάρξουν εξορθολογισμοί χωρίς τυφλές οριζόντιες παρεμβάσεις και χωρίς αρνητικές συνέπειες για την εργασία, την οργάνωση και τη λειτουργική αποτελεσματικότητα των φορέων.
Πρόκειται για ένα σύστημα που αντικαθιστά το χαοτικό καθεστώς των μετατάξεων.
Η Κυβέρνηση έχει κάνει αποδεκτή την πρότασή μας αυτή και έχουμε αποστείλει τις παρατηρήσεις μας και αναμένουμε την ψήφιση της συγκεκριμένης διάταξης.
Επίσης, κρίνουμε ως πολύ σημαντικό στοιχείο ότι το προσωπικό που θα μπει στην εθελοντική κινητικότητα δε δύναται να τεθεί εκ νέου σε καθεστώς κινητικότητας ή διαθεσιμότητας.
Καλούμε όλους τους συναδέλφους να αξιοποιήσουν τη δυνατότητα αυτή, ώστε να επιλύσουμε χρονίζοντα προβλήματα.
Επίσης, έχει καθυστερήσει η κατάθεση του Νομοσχεδίου «σκούπα» του Υπουργείου Εσωτερικών, στο οποίο θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα συμπεριληφθούν και επιλυθούν σημαντικά προβλήματα που έχουν ανακύψει και αφορούν την εύρυθμη λειτουργία των Δήμων.
Επιπλέον, μετά από συνεννόηση με το Τ.Π.&Δ. έχουν προταθεί στην Κυβέρνηση ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους Δήμους όπως: περαιτέρω μείωση του επιτοκίου κατά 0,5%, τη μεταφορά στο Τ.Π.&Δ. των δανείων των Ιδιωτικών Τραπεζών και τη δυνατότητα χρηματοδότησης μελετών για έργα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Λόγω των γραφειοκρατικών και άλλων δυσκολιών στην απορρόφηση των ληξιπρόθεσμων, έχουμε θέσει το ζήτημα της παράτασης των ληξιπρόθεσμων, ώστε να συμπεριληφθούν και οι οφειλές από δικαστικές αποφάσεις, αλλά και μία σειρά άλλων ρυθμίσεων. Αναμένουμε την άμεση υλοποίηση της δέσμευσης του Υπουργού Εσωτερικών για άμεση ψήφιση του σχετικού Νομοσχεδίου, δεδομένου ότι η καθυστέρηση δημιουργεί σωρεία προβλημάτων.
Εξαιτίας της αναμενόμενης εθελοντικής κινητικότητας και της αξιολόγησης δομών και προσωπικού, η επιλογή προϊσταμένων οργανικών μονάδων των Δήμων από τα υπηρεσιακά συμβούλια, αυτή τη χρονική στιγμή, μόνο προβλήματα θα προσθέσει στη λειτουργία των Δήμων. Και τούτο, γιατί η επιλογή και η τοποθέτηση προϊσταμένων δε θα ανταποκρίνεται στη νέα κατάσταση που θα προκύψει στο χώρο των Δήμων. Εξάλλου, η λογική της «επετηρίδας» είναι λογική του χθες και δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες μιας σύγχρονης Δημόσιας Διοίκησης. Όσοι κόπτονται για την αξιοκρατία θα πρέπει να συμφωνήσουν ότι ο τρόπος επιλογής πρέπει ν’ αλλάξει.

Γι’ αυτό επιτρέψτε μου περιληπτικά να παρουσιάσω τις προτάσεις μας που πρέπει να περιλάβουμε στην τελική μας απόφαση:
· Καμία επιπλέον παρακράτηση πόρων από τους ΚΑΠ.
· Στο πλαίσιο του Νέου ΕΣΠΑ, να δημιουργηθεί ΕΙΔΙΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, ύψους 2,5 δις € με δικαιούχους τους Δήμους, για αστικές αναπλάσεις και για μικρά δημοτικά έργα υποδομής.
· Την αύξηση των πόρων του Πράσινου Ταμείου από το 2,5% στο 10%, αφού πρόκειται για ανταποδοτικό τέλος που αφορά την προστασία του περιβάλλοντος.
· Τη συνέχιση ένταξης έργων στο ΕΦΔ – ΕΕΤΑΑ μέχρι της συνολικής απορρόφησης του εγκεκριμένου ποσού από το ΕΣΠΑ.
· Να μην υπάρξει άλλη παρέμβαση στην οργάνωση και στις δομές των Δήμων, παρά μόνο η εθελοντική κινητικότητα.
· Να απορροφηθούν οι εργαζόμενοι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που βρίσκονται σε διαθεσιμότητα (Σχολικοί Φύλακες και Δημοτικοί Αστυνομικοί).
· Να ενσωματωθούν οι έντεκα (11) αναποτελεσματικοί και αλληλεπικαλυπτόμενοι έλεγχοι, σε έναν αποτελεσματικό, σύγχρονο και εντός των συνταγματικών πλαισίων έλεγχο.
· Εκφράζουμε την αντίθεσή μας για την αλλαγή του εκλογικού συστήματος των αιρετών και τη διάσπαση των μεγάλων Νησιωτικών Δήμων σε περισσότερους Δήμους.
· Η Τοπική Αυτοδιοίκηση απέδειξε περίτρανα ότι έχει εξορθολογήσει τα οικονομικά της, έχει υλοποιήσει μεγάλες μεταρρυθμίσεις και τώρα είναι η ώρα της ουσιαστικής αποκέντρωσης, είναι η ώρα των μεγάλων ρήξεων με το συγκεντρωτικό μοντέλο οργάνωσης του Κράτους. Είναι η ώρα των μεγάλων αποφάσεων για την Κυβέρνηση.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Ήρθε η ώρα η Κυβέρνηση να σταματήσει τις αποσπασματικές παρεμβάσεις σκοπιμότητας και το πολιτικό σύστημα να στηρίξει την Αυτοδιοίκηση και να την εμπιστευτεί.
Εμείς λέμε ΝΑΙ στις προκλήσεις. Αλλά όλοι οφείλουν να σέβονται την αυτοτέλειά μας, να σέβονται τα αποτελέσματα της σκληρής προσπάθειάς μας, να πιστεύουν στη δύναμη της αποκέντρωσης και να επιδιώκουν το διάλογο και τη συμμετοχή.
Το ζητούμενο δεν είναι απλά να σώσουμε τη χώρα, αλλά πώς θα αλλάξουμε τη χώρα. Πώς θα αλλάξουμε το Κράτος και τους θεσμούς και θα δώσουμε ώθηση στην ανάπτυξη και στις επενδύσεις που αποτελούν προϋπόθεση για την καταπολέμηση της ανεργίας και της φτώχειας.

Σας ευχαριστώ
Αγαπητοί συνάδελφοι,