Συνέντευξη του υπουργού
Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στο ραδιοφωνικό σταθμό «Στο
Κόκκινο» και το δημοσιογράφο κ. Στάθη Σχινά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλημέρα σας κύριε υπουργέ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα κύριε Σχινά και καλημέρα στους ακροατές σας
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πήγατε στη Μακρόνησο. Δεν ξέρω τι διαπιστώσατε. Το θέμα είναι τι δρομολογείτε από εδώ και πέρα
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι εντολές που έχει δώσει ο Πρωθυπουργός είναι να προχωρήσουμε στην επισκευή και στην κατασκευή συγκεκριμένων έργων, ώστε η Μακρόνησος, το ιστορικό μνημείο που έχουμε, να γίνει επισκέψιμο. Και στη συνέχεια, σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού και με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, να φτιάξουμε ένα πλάνο, ένα συγκεκριμένο σχέδιο, μια ώριμη μελέτη, για να μπορούμε να συντηρήσουμε όλα εκείνα που είναι πάνω στο νησί, που μας θυμίζουν αυτά που έγιναν, για να μη τα ξεχνάμε. Και βέβαια, να απομακρυνθούν διάφορες αυθαίρετες χρήσεις οι οποίες πληγώνουν και την ιστορική μνήμη μας αλλά και τα ιστορικά μνημεία που υπάρχουν πάνω στο νησί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό το σχέδιο πόσο χρόνος πιστεύετε ότι θα χρειαστεί για να εκπονηθεί και σε τι ορίζοντα βλέπετε ότι μπορεί να υλοποιηθεί μια τέτοια αξιοσημείωτη, φιλόδοξη προσπάθεια θα έλεγα. Είναι η πρώτη φορά που γίνεται κάτι τέτοιο έτσι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι η πρώτη φορά. Είναι η πρώτη φορά από την πλευρά της πολιτείας μετά την κήρυξη της Μακρονήσου ως ιστορικό μνημείο από την Μελίνα Μερκούρη. Μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει κάποια σοβαρή προσπάθεια για τη διατήρηση και τη διάσωση των κτιρίων, των εγκαταστάσεων που υπήρχαν και υπάρχουν πάνω στη Μακρόνησο. Μια προσπάθεια σήμανσης του τι γινόταν πάνω στη Μακρόνησο, πως ήταν οι διάφορες εγκαταστάσεις, που γινόταν το καθετί, που γινόταν οι βασανισμοί, που έμεναν οι εξόριστοι εκεί, που γινόταν ο διαχωρισμός, αν θέλετε, πάνω στο νησί, σε ποιες παραλίες και σε ποιες εγκαταστάσεις. Είναι συγκλονιστικά όλα αυτά και γίνεται τώρα δουλειά, με πολύ μεράκι από αρκετούς επιστήμονες. Ήταν και μια συνάδελφος μηχανικός που κάνει και το διδακτορικό της στην πολυτεχνική σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, υπάρχουν πολλοί επιστήμονες και ιστορικοί και μηχανικοί που έχουν ασχοληθεί με την Μακρόνησο και πιστεύω, ότι έχουν ένα πολύ μεγάλο όγκο και δεδομένων και επιστημονικής εργασίας που έχει γίνει και θα αξιοποιηθεί, ώστε σε συνεργασία πάντα με το υπουργείο Πολιτισμού θα ξεκινήσουμε να διατηρήσουμε τα πιο σημαντικά, να ξαναφτιάξουμε αυτά που υπήρχαν ως υποδομές και εγκαταστάσεις, για να διασωθούν. Σήμερα επάνω στο νησί δυστυχώς υπάρχουν τρεις κτηνοτροφικές αυθαίρετες, αν θέλετε, μονάδες…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: οι οποίες θα απομακρυνθούν φαντάζομαι…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έ ναι είναι ντροπή πραγματικά. Αν πάει κανείς από κοντά και το δει, είναι ντροπή πραγματικά
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχουν γίνει στάνες δηλαδή οι χώροι βασανισμού και τα κτίρια που υπήρχαν εκεί . Είναι ντροπή όντως.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι ντροπή αν πάει κάποιος και δει τι γινόταν. Όπως είναι απόλυτα λογικό, το νησί να είναι προσβάσιμο. Να υπάρχει, να δημιουργηθεί, ένα στοιχειώδες οδικό δίκτυο που δε θα πληγώνει, το πώς ήταν το νησί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να υπάρχει δηλαδή δυνατότητα οδικής μετακίνησης των επισκεπτών για αν επισκέπτονται τις διάφορες περιοχές
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πιθανά να γίνει και ένα μουσείο. Πιστεύω ότι αυτό είναι χρέος μας, για να μη ξεχνάνε και οι νεότερες γενιές όλα αυτά που έζησε ο τόπος μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλά κάνετε και το λέτε. Είναι αυτονόητο μεν αλλά μερικές φορές τα αυτονόητα τα λησμονούμε. Κύριε Σπίρτζη χρονικά πότε βλέπετε να μπορεί να πει κανείς ότι αυτό όλο το σχέδιο θα έχει εφαρμοστεί, θα έχει υλοποιηθεί. Ξέρω ότι είναι λίγο δύσκολο να κάνουμε προβλέψεις αλλά…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι δύσκολο. Μέσα στη χρονιά θα προσπαθήσουμε να συντηρήσουμε -γιατί έχει αρκετές βλάβες- το μικρό λιμανάκι που υπάρχει εκεί, τον μόλο που υπάρχει και εξετάζουμε πιθανή επέκταση του.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι γιατί γίνεται με καΐκια από το Λαύριο η σύνδεση τώρα αν θυμάμαι καλά
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μπορεί και με μικρά φεριμπότ αλλά θα ήταν πιθανά λογικό να μπορεί να προσεγγίσει και ένα μεγαλύτερο φέριμποτ. Να φτιάξουμε και τον δρόμο, να αδειοδοτηθούν όλα αυτά από το υπουργείο Πολιτισμού.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ξέρω ότι στις προβλέψεις σας συνήθως τις χρονικές πέφτετε 100% μέσα, το έχετε αποδείξει και παλιότερα με τους δρόμους, εδώ τώρα η ευαισθησία είναι ιδιαίτερη όπως καταλαβαίνετε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η ευαισθησία είναι ιδιαίτερη, ιδιαίτερα όταν έχουν ακουστεί στο παρελθόν πολλά και υπήρχαν πολλές «φαεινές» ιδέες για άλλου είδους αξιοποίηση. Γι’ αυτό καλό θα ήταν να τα θεσμοθετήσουμε τώρα, για να φύγουν και αυτές οι ιδέες από το μυαλό διαφόρων. Και να συνεργαστούμε, και με όλους τους φορείς και με το Κομμουνιστικό Κόμμα που έδειξε το ενδιαφέρον που έδειξε, αλλά και με το σύλλογο των Εξορισθέντων Μακρονήσου, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια είναι από τους ελάχιστους φορείς που νοιάζονται για τη Μακρόνησο και το έχουν αποδείξει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Περιμένουμε κύριε Σπίρτζη και εδώ βέβαια πάντοτε τα μικρόφωνα του Κόκκινου είναι ανοικτά για οτιδήποτε καινούριο υπάρξει στο μέτωπο αυτό. Περιμένουμε και τις ανακοινώσεις για το σχεδιασμό και κυρίως την υλοποίηση. Σας ευχαριστώ πολύ καλή σας μέρα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλημέρα σας κύριε υπουργέ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα κύριε Σχινά και καλημέρα στους ακροατές σας
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πήγατε στη Μακρόνησο. Δεν ξέρω τι διαπιστώσατε. Το θέμα είναι τι δρομολογείτε από εδώ και πέρα
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι εντολές που έχει δώσει ο Πρωθυπουργός είναι να προχωρήσουμε στην επισκευή και στην κατασκευή συγκεκριμένων έργων, ώστε η Μακρόνησος, το ιστορικό μνημείο που έχουμε, να γίνει επισκέψιμο. Και στη συνέχεια, σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού και με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, να φτιάξουμε ένα πλάνο, ένα συγκεκριμένο σχέδιο, μια ώριμη μελέτη, για να μπορούμε να συντηρήσουμε όλα εκείνα που είναι πάνω στο νησί, που μας θυμίζουν αυτά που έγιναν, για να μη τα ξεχνάμε. Και βέβαια, να απομακρυνθούν διάφορες αυθαίρετες χρήσεις οι οποίες πληγώνουν και την ιστορική μνήμη μας αλλά και τα ιστορικά μνημεία που υπάρχουν πάνω στο νησί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό το σχέδιο πόσο χρόνος πιστεύετε ότι θα χρειαστεί για να εκπονηθεί και σε τι ορίζοντα βλέπετε ότι μπορεί να υλοποιηθεί μια τέτοια αξιοσημείωτη, φιλόδοξη προσπάθεια θα έλεγα. Είναι η πρώτη φορά που γίνεται κάτι τέτοιο έτσι;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι η πρώτη φορά. Είναι η πρώτη φορά από την πλευρά της πολιτείας μετά την κήρυξη της Μακρονήσου ως ιστορικό μνημείο από την Μελίνα Μερκούρη. Μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει κάποια σοβαρή προσπάθεια για τη διατήρηση και τη διάσωση των κτιρίων, των εγκαταστάσεων που υπήρχαν και υπάρχουν πάνω στη Μακρόνησο. Μια προσπάθεια σήμανσης του τι γινόταν πάνω στη Μακρόνησο, πως ήταν οι διάφορες εγκαταστάσεις, που γινόταν το καθετί, που γινόταν οι βασανισμοί, που έμεναν οι εξόριστοι εκεί, που γινόταν ο διαχωρισμός, αν θέλετε, πάνω στο νησί, σε ποιες παραλίες και σε ποιες εγκαταστάσεις. Είναι συγκλονιστικά όλα αυτά και γίνεται τώρα δουλειά, με πολύ μεράκι από αρκετούς επιστήμονες. Ήταν και μια συνάδελφος μηχανικός που κάνει και το διδακτορικό της στην πολυτεχνική σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, υπάρχουν πολλοί επιστήμονες και ιστορικοί και μηχανικοί που έχουν ασχοληθεί με την Μακρόνησο και πιστεύω, ότι έχουν ένα πολύ μεγάλο όγκο και δεδομένων και επιστημονικής εργασίας που έχει γίνει και θα αξιοποιηθεί, ώστε σε συνεργασία πάντα με το υπουργείο Πολιτισμού θα ξεκινήσουμε να διατηρήσουμε τα πιο σημαντικά, να ξαναφτιάξουμε αυτά που υπήρχαν ως υποδομές και εγκαταστάσεις, για να διασωθούν. Σήμερα επάνω στο νησί δυστυχώς υπάρχουν τρεις κτηνοτροφικές αυθαίρετες, αν θέλετε, μονάδες…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: οι οποίες θα απομακρυνθούν φαντάζομαι…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έ ναι είναι ντροπή πραγματικά. Αν πάει κανείς από κοντά και το δει, είναι ντροπή πραγματικά
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχουν γίνει στάνες δηλαδή οι χώροι βασανισμού και τα κτίρια που υπήρχαν εκεί . Είναι ντροπή όντως.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι ντροπή αν πάει κάποιος και δει τι γινόταν. Όπως είναι απόλυτα λογικό, το νησί να είναι προσβάσιμο. Να υπάρχει, να δημιουργηθεί, ένα στοιχειώδες οδικό δίκτυο που δε θα πληγώνει, το πώς ήταν το νησί.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να υπάρχει δηλαδή δυνατότητα οδικής μετακίνησης των επισκεπτών για αν επισκέπτονται τις διάφορες περιοχές
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πιθανά να γίνει και ένα μουσείο. Πιστεύω ότι αυτό είναι χρέος μας, για να μη ξεχνάνε και οι νεότερες γενιές όλα αυτά που έζησε ο τόπος μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλά κάνετε και το λέτε. Είναι αυτονόητο μεν αλλά μερικές φορές τα αυτονόητα τα λησμονούμε. Κύριε Σπίρτζη χρονικά πότε βλέπετε να μπορεί να πει κανείς ότι αυτό όλο το σχέδιο θα έχει εφαρμοστεί, θα έχει υλοποιηθεί. Ξέρω ότι είναι λίγο δύσκολο να κάνουμε προβλέψεις αλλά…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι δύσκολο. Μέσα στη χρονιά θα προσπαθήσουμε να συντηρήσουμε -γιατί έχει αρκετές βλάβες- το μικρό λιμανάκι που υπάρχει εκεί, τον μόλο που υπάρχει και εξετάζουμε πιθανή επέκταση του.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι γιατί γίνεται με καΐκια από το Λαύριο η σύνδεση τώρα αν θυμάμαι καλά
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μπορεί και με μικρά φεριμπότ αλλά θα ήταν πιθανά λογικό να μπορεί να προσεγγίσει και ένα μεγαλύτερο φέριμποτ. Να φτιάξουμε και τον δρόμο, να αδειοδοτηθούν όλα αυτά από το υπουργείο Πολιτισμού.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ξέρω ότι στις προβλέψεις σας συνήθως τις χρονικές πέφτετε 100% μέσα, το έχετε αποδείξει και παλιότερα με τους δρόμους, εδώ τώρα η ευαισθησία είναι ιδιαίτερη όπως καταλαβαίνετε.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η ευαισθησία είναι ιδιαίτερη, ιδιαίτερα όταν έχουν ακουστεί στο παρελθόν πολλά και υπήρχαν πολλές «φαεινές» ιδέες για άλλου είδους αξιοποίηση. Γι’ αυτό καλό θα ήταν να τα θεσμοθετήσουμε τώρα, για να φύγουν και αυτές οι ιδέες από το μυαλό διαφόρων. Και να συνεργαστούμε, και με όλους τους φορείς και με το Κομμουνιστικό Κόμμα που έδειξε το ενδιαφέρον που έδειξε, αλλά και με το σύλλογο των Εξορισθέντων Μακρονήσου, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια είναι από τους ελάχιστους φορείς που νοιάζονται για τη Μακρόνησο και το έχουν αποδείξει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Περιμένουμε κύριε Σπίρτζη και εδώ βέβαια πάντοτε τα μικρόφωνα του Κόκκινου είναι ανοικτά για οτιδήποτε καινούριο υπάρξει στο μέτωπο αυτό. Περιμένουμε και τις ανακοινώσεις για το σχεδιασμό και κυρίως την υλοποίηση. Σας ευχαριστώ πολύ καλή σας μέρα.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα σας.