Ομιλία της Υπουργού
Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Όλγας Γεροβασίλη, στο Ετήσιο Τακτικό
Συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, που πραγματοποιείται στα
Ιωάννινα
Κυρίες και κύριοι,
Φίλες και φίλοι,
Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη και είναι μεγάλη τιμή για μένα να βρίσκομαι εδώ, στο ετήσιο τακτικό συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων.
Επίσης, ως Ηπειρώτισσα είναι μεγάλη η χαρά μου να καλωσορίζω εδώ πολλούς φίλους και πολλούς ανθρώπους με τους οποίους έχουμε συμπορευτεί στις διαδρομές της Αυτοδιοίκησης.
Σήμερα, ολοκληρώνοντας πλέον και την τρίτη αξιολόγηση, μπορούμε να πούμε με ασφάλεια ότι βλέπουμε τη διέξοδο από την επιτροπεία.
Μια επιτροπεία, η οποία τόσο επηρέασε την οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας και φυσικά και της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Τα προηγούμενα δύσκολα χρόνια η Τοπική Αυτοδιοίκηση, σε ένα περιβάλλον οικονομικής ασφυξίας, κλήθηκε να σηκώσει το φορτίο στήριξης της ελληνικής κοινωνίας και, ιδιαίτερα, των πιο αδύναμων στρωμάτων της.
Για τον λόγο αυτό, για άλλη μια φορά εκφράζω την εκτίμηση και τον σεβασμό μου, τόσο σε εσάς, όσο και στους εργαζόμενους στην τοπική αυτοδιοίκηση.
Κυρίες και κύριοι,
Σήμερα, που οι προοπτικές εξόδου από την οικονομική καχεξία είναι βάσιμες, δεν μπορούμε να εφησυχάσουμε.
Τίποτα από όσα έχουν κατακτηθεί δεν είναι δεδομένο, ενώ ακόμα δεν έχουν αρθεί όλοι εκείνοι οι παράγοντες, που έπληξαν τα προηγούμενα χρόνια την κοινωνική συνοχή.
Είναι, λοιπόν, υποχρέωσή μας να διατηρήσουμε στην θεσμική μας μνήμη, όλα αυτά τα οποία μας οδήγησαν στα αδιέξοδα του πρόσφατου παρελθόντος.
Πρόσφατα είδε το φως της δημοσιότητας, η Ειδική Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, με στοιχεία τα οποία είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικά. Όχι πως δεν τα ξέραμε, όχι πως δεν τα βλέπαμε και τα βιώναμε, ωστόσο έχει μια σημασία όταν τα διαπιστώνει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο.
Στην αποτίμηση, λοιπόν, που έκανε με τίτλο η «Παρέμβαση της Επιτροπής στην ελληνική χρηματοπιστωτική κρίση» αποτυπώνεται πλήρως η αποτυχία των παρεμβάσεων που επιχειρήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια.
Σας παραθέτω, αυτούσια, ορισμένα αποσπάσματα:
«Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση δεν λάμβαναν υπόψη βασικούς παράγοντες, που η ίδια η Επιτροπή προσδιόριζε ως αναγκαίους, για τον επιτυχημένο σχεδιασμό μιας τέτοιας συνολικής μεταρρύθμισης.
· Ήτοι την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών σε επίπεδο ΕΕ,
· τη συμμετοχή των ενδιαφερόμενων μερών και της κοινωνίας των πολιτών,
· τη συνέχεια και τη σταθερότητα των μεταρρυθμίσεων».
Ήταν, δηλαδή, παρεμβάσεις αποσπασματικές, αναποτελεσματικές και οριζόντιες.
Και όταν ακόμη εφαρμόστηκαν οριζόντια και άδικα μέτρα, με πρόσχημα τη μείωση του δημοσιονομικού κόστους του Δημοσίου, η κατάληξη ήταν η εξής, όπως λέει και η Επιτροπή:
«Η παρασχεθείσα αιτιολόγηση για ορισμένα εξειδικευμένα μέτρα δεν ήταν ικανοποιητική. Συγκεκριμένα, η Επιτροπή δεν μπόρεσε να παράσχει ποσοτικές/ποιοτικές αναλύσεις για τις δύο κύριες πτυχές των μεταρρυθμίσεων:
· ήτοι τη μείωση των απασχολουμένων στο Δημόσιο κατά 150.000 την περίοδο 2011-2015
· και την ολοκλήρωση της υποχρεωτικής αποχώρησης 15.000 υπαλλήλων έως το 2014».
Τι ήταν λοιπόν όλο αυτό που συνέβη; Δεν είναι ευχάριστο που το ακούμε σήμερα, θα προτιμούσαμε να το έχουν σκεφτεί από τότε οι Ευρωπαίοι.
Ωστόσο, προφανώς διαπιστώνουμε ότι ήταν μια συνειδητή πολιτική επιλογή μιας ακραία νεοφιλελεύθερης αντίληψης, με αυτοσκοπό τη συρρίκνωση και αποδυνάμωση του κοινωνικού κράτους.
Πολιτική κάποιων, οι οποίοι τη διατηρούν ακόμα και σήμερα, παρόλα αυτά ισχυριζόμενοι ότι το Δημόσιο πρέπει να εκχωρήσει τις αρμοδιότητές του στον ιδιωτικό τομέα. Και ότι αυτό είναι καλύτερο γιατί έτσι σώζεται ο ιδιωτικός τομέας.
Δεν έχουμε τίποτα με τον ιδιωτικό τομέα, όπως δεν έχουμε τίποτα και με τον δημόσιο τομέα. Το Δημόσιο έχει το δικό του προορισμό, ο ιδιωτικός τομέας το δικό του προορισμό και μπορούν να συμβάλουν και οι δύο ισότιμα στην ανάπτυξη της χώρας.
Αγαπητοί φίλοι,
Όλα όσα σας προανέφερα δεν μπορούν και δεν πρέπει να παραμείνουν στην ασυλία της λήθης.
Μόνο έτσι θα κατορθώσουμε να αναδείξουμε τις υγιείς δυνάμεις μιας κοινωνίας που παλεύει να επιστρέψει στη δημιουργία και τη δίκαιη ανάπτυξη.
Και, φυσικά, κανείς δεν αφουγκράζεται καλύτερα την κοινωνία σε θεσμικό και πολιτικό επίπεδο από την τοπική αυτοδιοίκηση.
Σε αυτή, λοιπόν, πέφτει ο κλήρος να ορθώσει πρώτη το θεσμικό και πολιτικό της ανάστημα, δίνοντας αυτό το νέο παράδειγμα, το οποίο έχει ανάγκη η χώρα.
Είναι αντιληπτό πια σε όλους ότι τα περιθώρια για προσωπικές ή μικροκομματικές μεθοδεύσεις εξέλειψαν.
Μόνος δρόμος για να ολοκληρωθεί η κοινωνική, παραγωγική, πολιτιστική ανασυγκρότηση είναι η επαγρύπνηση, η μεθοδικότητα και ο στρατηγικός σχεδιασμός.
Η πορεία μου και η δραστηριότητά μου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι γνωστή στους περισσότερους από εσάς.
Είτε ενεργή στην τοπική αυτοδιοίκηση, είτε σήμερα σαν βουλευτής και υπουργός, αφουγκράζομαι τα προβλήματα των τοπικών κοινωνιών.
Προς όφελος αυτών, αλλά και του συνόλου της ελληνικής κοινωνίας, κινείται το σύνολο των μεταρρυθμίσεων, τις οποίες σχεδίασε και εφαρμόζει το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Αποστολή μας είναι η ανοικοδόμηση της Δημόσιας Διοίκησης. Μιας Δημόσιας Διοίκησης συνεπούς με την συνταγματική της αποστολή.
Μιας Δημόσιας Διοίκησης η οποία θα στηρίζει τις προσπάθειες των πολιτών και των επιχειρήσεων να δημιουργήσουν.
Μιας Δημόσιας Διοίκησης η οποία θα προσφέρει ανακούφιση στους πλέον αδύναμους.
Αλλά, και θα διασφαλίζει την ισότιμη συμμετοχή τους στην κοινωνική και οικονομική ζωή της χώρας.
Κυρίες και κύριοι,
Για πρώτη φορά σχεδιάστηκε στη χώρα από τη δική μας Κυβέρνηση, από το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, ένα τριετές, συνεκτικό σχέδιο, αποτυπωμένο με πρακτικές και χρονοδιαγράμματα, ικανό να αναβαθμίσει τη Δημόσια Διοίκηση και να παραδώσει στην ελληνική κοινωνία το Δημόσιο που της αρμόζει.
Αυτή η στρατηγική σάς έχει παρουσιαστεί και έχει τίτλο «Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Ανασυγκρότηση 2017-2019».
Ενώ εμπεριέχει όλες εκείνες τις ιεραρχήσεις και τις δράσεις που θα μας οδηγήσουν σε μια σύγχρονη Δημόσια Διοίκηση.
Αρχικά, ανατρέψαμε νόμους, προκειμένου να αποκαταστήσουμε την επαγγελματική υπόσταση των ανθρώπων που εκδιώχθηκαν με τρόπο βίαιο και από την τοπική αυτοδιοίκηση, όπως οι δημοτικοί αστυνομικοί.
Καταργήσαμε τον νόμο για την αυτοδίκαιη αργία.
Και παράλληλα, παρέχουμε μεθοδολογικά και αναλυτικά εργαλεία για την ανταπόκριση του συνόλου της δημόσιας διοίκησης, αλλά και της τοπικής αυτοδιοίκησης στις σύγχρονες, κοινωνικές ανάγκες.
Με τα νέα, ψηφιακά οργανογράμματα, τα περιγράμματα θέσεων εργασίας για πρώτη φορά στην ελληνική πραγματικότητα και την αξιολόγηση των δομών χαρτογραφούμε πλήρως τη δημόσια διοίκηση και τις δυνατότητές της.
Δημιουργούμε ένα πλαίσιο εξορθολογισμού των δομών, του ανθρώπινου δυναμικού και των λειτουργιών του Δημοσίου.
Ώστε να μπορούμε να εντοπίσουμε κενά, αδυναμίες, αλλά και ανερχόμενους τομείς της Διοίκησης, προκειμένου να προγραμματίσουμε την περαιτέρω ενίσχυση τους, όπως και μελλοντικές προσλήψεις.
Αυτό το σχέδιο, και επειδή εδώ είστε άνθρωποι της Αυτοδιοίκησης, έχει σημασία να το κοιτάξετε με προσοχή, με την έννοια ότι αυτά τα εργαλεία δεν έγιναν για να γίνουν. Έγιναν γιατί θα αποτελέσουν βάση σε αυτή τη χώρα, βάση στη Διοίκηση πάνω στα οποία θα στηριχτούν όλες οι επόμενες κινήσεις. Και εκτιμώ για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι να εκσυγχρονιστεί αυτό το πλαίσιο.
Έτσι, λοιπόν, επάνω στα ψηφιακά οργανογράμματα στηρίχθηκε και είναι πια σε λειτουργία ο πρώτος κύκλος του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας. Με τη συμμετοχή όσων Υπουργείων μόνο –διότι μόνο η Κεντρική Διοίκηση ήταν έτοιμη– είχαν έτοιμα οργανογράμματα. Ελπίζω να ακολουθήσει σύντομα και η Αυτοδιοίκηση και να μην μείνει άλλο εκτός Κινητικότητας.
Περιμένουμε σύντομα, λοιπόν, η Τοπική Αυτοδιοίκηση να ανταποκριθεί, προκειμένου οι Δήμοι, οι Περιφέρειες και οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις να ενταχθούν στο Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας.
Άλλωστε, η κινητικότητα έχει ένα πρόσθετο ρόλο: να υποδεικνύει τα κενά της Διοίκησης, ούτως ώστε να μπορεί να γίνει σωστός προγραμματισμός προσλήψεων.
Και ταυτόχρονα, προσδίδουμε στους εργαζόμενους υπόσταση, θωρακίζοντας τις θέσεις τους και διασφαλίζοντάς τους από τυχόν αυθαιρεσίες.
Κατοχυρώνουμε την συμμετοχικότητα στη στοχοθεσία των υπηρεσιών με δημοκρατικούς θεσμούς, που αλλάζουν το σύνολο της κουλτούρας της λειτουργίας στο Δημόσιο.
Σπάμε το φράγμα της αδιαφάνειας και της αυτοαναφορικότητας στη δημόσια υπηρεσία, μέσω της ενίσχυσης της κοινωνικής λογοδοσίας, αλλά και του αποτελεσματικού ελέγχου της διοικητικής δραστηριότητας.
Θεσμοθετήσαμε μια ανεξάρτητη διοικητική ιεραρχία, εμπιστευόμαστε τον επαγγελματισμό των εργαζομένων και διαμορφώνουμε διαφανείς διαδικασίες επιλογής ελεγχόμενες από το ΑΣΕΠ, από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους κλπ.
Μια τομή ξεκίνησε επίσης τις τελευταίες ημέρες. Ο θεσμός του διοικητικού και τομεακού γραμματέα, η οποία αποτελεί την ουσιαστικότερη πράξη απεμπλοκής της Δημόσιας Διοίκησης από τον κομματικό εναγκαλισμό και αυτό δεν ήταν υποχρεωτικό, ήταν δική μας επιλογή.
Ακόμη, επενδύουμε στις νέες τεχνολογίες και ενισχύουμε τις ψηφιακές υπηρεσίες όλου του Δημοσίου και ιδίως των ΚΕΠ, επιτυγχάνοντας αφενός τη βέλτιστη εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων και αφετέρου τη μείωση των φαινομένων διαφθοράς, που συνεπάγονται επίσης και σημαντική εξοικονόμηση πόρων.
Συνεργαζόμαστε στενά με το Υπουργείο Εσωτερικών για την επίλυση χρόνιων προβλημάτων των Δήμων.
Η διαδικασία σύστασης 8.847 μόνιμων θέσεων στις υπηρεσίες της καθαριότητας μέσω ΑΣΕΠ είναι μια πράξη που αποδεικνύει μέσα σε δυσκολίες και αποτυπώνει τη στόχευσή μας για το πώς θέλουμε εμείς τις εργασιακές σχέσεις.
Ξέρω ότι οι Δήμοι και οι Περιφέρειες είναι υποστελεχωμένες. Δεν μπορεί, λοιπόν, Δευτέρα-Τετάρτη και Παρασκευή να κατηγορείται η Κυβέρνηση και αυτό το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης για υποστελέχωση σε κρίσιμους τομείς και Τρίτη-Πέμπτη-Σάββατο να κατηγορείται ότι διογκώνει το κράτος, ότι δημιουργεί κομματικό και πελατειακό κράτος.
Διότι, όλη η δουλειά που έχει γίνει και θα γίνει στο μέλλον από αυτή την Κυβέρνηση, κινείται ως προς την αντίθετη κατεύθυνση, δηλαδή να βάλουμε ένα τέλος και να φύγουμε από το μοντέλο του πελατειακού, ρουσφετολογικού και κομματικού κράτους.
Και, φυσικά, στηρίζουμε το Υπουργείο Εσωτερικών στο φιλόδοξο εγχείρημά του για αναθεώρηση του Καλλικράτη με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση των τοπικών κοινωνιών.
Τι πετυχαίνουμε με αυτές τις αλλαγές, που αφορούν κυρίως στην τελική τους υλοποίηση την Τοπική Αυτοδιοίκηση;
· Αξιοποιούμε τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα ανθρώπων που υπηρετούν τόσο στη Δημόσια Διοίκηση όσο και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση,
· θέτουμε ξεκάθαρους όρους διάδρασης πολιτικού και διοικητικού συστήματος,
· ενδυναμώνουμε τις εσωτερικές δημιουργικές, υγιείς δυνάμεις Διοίκησης,
· κάνουμε πράξη την κοινωνική λογοδοσία των υπηρεσιών,
· θέτουμε ένα νέο αξιακό πλαίσιο στις εσωτερικές λειτουργίες του δημόσιου τομέα βασισμένο στη διαφάνεια.
Κυρίες και κύριοι,
Η ολιστική αναβάθμιση της Δημόσιας Διοίκησης προϋποθέτει ως ενεργούς πρωταγωνιστές τους ανθρώπους της.
Και οι άνθρωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι πλησιέστεροι στους πολίτες, δεν μπορούν να απουσιάσουν από αυτήν την προσπάθεια.
Στο πλαίσιο αυτό, ως Κυβέρνηση και συναρμόδια Υπουργεία, είμαστε ανοιχτοί στη διαμόρφωση εκείνου του πλαισίου που θα ενδυναμώνει ακόμη περισσότερο το ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Σε προτάσεις, ουσιαστικές και ρεαλιστικές, που θα συμβάλλουν στην αναβάθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης προς όφελος των πολιτών και της χώρας.
Δε θέλουμε το παλιό μοντέλο, θέλουμε καινούριο. Το έχει ανάγκη η κοινωνία το έχει ανάγκη η χώρα. Δεν θέλουμε να επιστρέψουμε, θέλουμε να προχωρήσουμε.
Σας ευχαριστώ.
Κυρίες και κύριοι,
Φίλες και φίλοι,
Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη και είναι μεγάλη τιμή για μένα να βρίσκομαι εδώ, στο ετήσιο τακτικό συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων.
Επίσης, ως Ηπειρώτισσα είναι μεγάλη η χαρά μου να καλωσορίζω εδώ πολλούς φίλους και πολλούς ανθρώπους με τους οποίους έχουμε συμπορευτεί στις διαδρομές της Αυτοδιοίκησης.
Σήμερα, ολοκληρώνοντας πλέον και την τρίτη αξιολόγηση, μπορούμε να πούμε με ασφάλεια ότι βλέπουμε τη διέξοδο από την επιτροπεία.
Μια επιτροπεία, η οποία τόσο επηρέασε την οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας και φυσικά και της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Τα προηγούμενα δύσκολα χρόνια η Τοπική Αυτοδιοίκηση, σε ένα περιβάλλον οικονομικής ασφυξίας, κλήθηκε να σηκώσει το φορτίο στήριξης της ελληνικής κοινωνίας και, ιδιαίτερα, των πιο αδύναμων στρωμάτων της.
Για τον λόγο αυτό, για άλλη μια φορά εκφράζω την εκτίμηση και τον σεβασμό μου, τόσο σε εσάς, όσο και στους εργαζόμενους στην τοπική αυτοδιοίκηση.
Κυρίες και κύριοι,
Σήμερα, που οι προοπτικές εξόδου από την οικονομική καχεξία είναι βάσιμες, δεν μπορούμε να εφησυχάσουμε.
Τίποτα από όσα έχουν κατακτηθεί δεν είναι δεδομένο, ενώ ακόμα δεν έχουν αρθεί όλοι εκείνοι οι παράγοντες, που έπληξαν τα προηγούμενα χρόνια την κοινωνική συνοχή.
Είναι, λοιπόν, υποχρέωσή μας να διατηρήσουμε στην θεσμική μας μνήμη, όλα αυτά τα οποία μας οδήγησαν στα αδιέξοδα του πρόσφατου παρελθόντος.
Πρόσφατα είδε το φως της δημοσιότητας, η Ειδική Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, με στοιχεία τα οποία είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικά. Όχι πως δεν τα ξέραμε, όχι πως δεν τα βλέπαμε και τα βιώναμε, ωστόσο έχει μια σημασία όταν τα διαπιστώνει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο.
Στην αποτίμηση, λοιπόν, που έκανε με τίτλο η «Παρέμβαση της Επιτροπής στην ελληνική χρηματοπιστωτική κρίση» αποτυπώνεται πλήρως η αποτυχία των παρεμβάσεων που επιχειρήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια.
Σας παραθέτω, αυτούσια, ορισμένα αποσπάσματα:
«Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση δεν λάμβαναν υπόψη βασικούς παράγοντες, που η ίδια η Επιτροπή προσδιόριζε ως αναγκαίους, για τον επιτυχημένο σχεδιασμό μιας τέτοιας συνολικής μεταρρύθμισης.
· Ήτοι την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών σε επίπεδο ΕΕ,
· τη συμμετοχή των ενδιαφερόμενων μερών και της κοινωνίας των πολιτών,
· τη συνέχεια και τη σταθερότητα των μεταρρυθμίσεων».
Ήταν, δηλαδή, παρεμβάσεις αποσπασματικές, αναποτελεσματικές και οριζόντιες.
Και όταν ακόμη εφαρμόστηκαν οριζόντια και άδικα μέτρα, με πρόσχημα τη μείωση του δημοσιονομικού κόστους του Δημοσίου, η κατάληξη ήταν η εξής, όπως λέει και η Επιτροπή:
«Η παρασχεθείσα αιτιολόγηση για ορισμένα εξειδικευμένα μέτρα δεν ήταν ικανοποιητική. Συγκεκριμένα, η Επιτροπή δεν μπόρεσε να παράσχει ποσοτικές/ποιοτικές αναλύσεις για τις δύο κύριες πτυχές των μεταρρυθμίσεων:
· ήτοι τη μείωση των απασχολουμένων στο Δημόσιο κατά 150.000 την περίοδο 2011-2015
· και την ολοκλήρωση της υποχρεωτικής αποχώρησης 15.000 υπαλλήλων έως το 2014».
Τι ήταν λοιπόν όλο αυτό που συνέβη; Δεν είναι ευχάριστο που το ακούμε σήμερα, θα προτιμούσαμε να το έχουν σκεφτεί από τότε οι Ευρωπαίοι.
Ωστόσο, προφανώς διαπιστώνουμε ότι ήταν μια συνειδητή πολιτική επιλογή μιας ακραία νεοφιλελεύθερης αντίληψης, με αυτοσκοπό τη συρρίκνωση και αποδυνάμωση του κοινωνικού κράτους.
Πολιτική κάποιων, οι οποίοι τη διατηρούν ακόμα και σήμερα, παρόλα αυτά ισχυριζόμενοι ότι το Δημόσιο πρέπει να εκχωρήσει τις αρμοδιότητές του στον ιδιωτικό τομέα. Και ότι αυτό είναι καλύτερο γιατί έτσι σώζεται ο ιδιωτικός τομέας.
Δεν έχουμε τίποτα με τον ιδιωτικό τομέα, όπως δεν έχουμε τίποτα και με τον δημόσιο τομέα. Το Δημόσιο έχει το δικό του προορισμό, ο ιδιωτικός τομέας το δικό του προορισμό και μπορούν να συμβάλουν και οι δύο ισότιμα στην ανάπτυξη της χώρας.
Αγαπητοί φίλοι,
Όλα όσα σας προανέφερα δεν μπορούν και δεν πρέπει να παραμείνουν στην ασυλία της λήθης.
Μόνο έτσι θα κατορθώσουμε να αναδείξουμε τις υγιείς δυνάμεις μιας κοινωνίας που παλεύει να επιστρέψει στη δημιουργία και τη δίκαιη ανάπτυξη.
Και, φυσικά, κανείς δεν αφουγκράζεται καλύτερα την κοινωνία σε θεσμικό και πολιτικό επίπεδο από την τοπική αυτοδιοίκηση.
Σε αυτή, λοιπόν, πέφτει ο κλήρος να ορθώσει πρώτη το θεσμικό και πολιτικό της ανάστημα, δίνοντας αυτό το νέο παράδειγμα, το οποίο έχει ανάγκη η χώρα.
Είναι αντιληπτό πια σε όλους ότι τα περιθώρια για προσωπικές ή μικροκομματικές μεθοδεύσεις εξέλειψαν.
Μόνος δρόμος για να ολοκληρωθεί η κοινωνική, παραγωγική, πολιτιστική ανασυγκρότηση είναι η επαγρύπνηση, η μεθοδικότητα και ο στρατηγικός σχεδιασμός.
Η πορεία μου και η δραστηριότητά μου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι γνωστή στους περισσότερους από εσάς.
Είτε ενεργή στην τοπική αυτοδιοίκηση, είτε σήμερα σαν βουλευτής και υπουργός, αφουγκράζομαι τα προβλήματα των τοπικών κοινωνιών.
Προς όφελος αυτών, αλλά και του συνόλου της ελληνικής κοινωνίας, κινείται το σύνολο των μεταρρυθμίσεων, τις οποίες σχεδίασε και εφαρμόζει το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Αποστολή μας είναι η ανοικοδόμηση της Δημόσιας Διοίκησης. Μιας Δημόσιας Διοίκησης συνεπούς με την συνταγματική της αποστολή.
Μιας Δημόσιας Διοίκησης η οποία θα στηρίζει τις προσπάθειες των πολιτών και των επιχειρήσεων να δημιουργήσουν.
Μιας Δημόσιας Διοίκησης η οποία θα προσφέρει ανακούφιση στους πλέον αδύναμους.
Αλλά, και θα διασφαλίζει την ισότιμη συμμετοχή τους στην κοινωνική και οικονομική ζωή της χώρας.
Κυρίες και κύριοι,
Για πρώτη φορά σχεδιάστηκε στη χώρα από τη δική μας Κυβέρνηση, από το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, ένα τριετές, συνεκτικό σχέδιο, αποτυπωμένο με πρακτικές και χρονοδιαγράμματα, ικανό να αναβαθμίσει τη Δημόσια Διοίκηση και να παραδώσει στην ελληνική κοινωνία το Δημόσιο που της αρμόζει.
Αυτή η στρατηγική σάς έχει παρουσιαστεί και έχει τίτλο «Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Ανασυγκρότηση 2017-2019».
Ενώ εμπεριέχει όλες εκείνες τις ιεραρχήσεις και τις δράσεις που θα μας οδηγήσουν σε μια σύγχρονη Δημόσια Διοίκηση.
Αρχικά, ανατρέψαμε νόμους, προκειμένου να αποκαταστήσουμε την επαγγελματική υπόσταση των ανθρώπων που εκδιώχθηκαν με τρόπο βίαιο και από την τοπική αυτοδιοίκηση, όπως οι δημοτικοί αστυνομικοί.
Καταργήσαμε τον νόμο για την αυτοδίκαιη αργία.
Και παράλληλα, παρέχουμε μεθοδολογικά και αναλυτικά εργαλεία για την ανταπόκριση του συνόλου της δημόσιας διοίκησης, αλλά και της τοπικής αυτοδιοίκησης στις σύγχρονες, κοινωνικές ανάγκες.
Με τα νέα, ψηφιακά οργανογράμματα, τα περιγράμματα θέσεων εργασίας για πρώτη φορά στην ελληνική πραγματικότητα και την αξιολόγηση των δομών χαρτογραφούμε πλήρως τη δημόσια διοίκηση και τις δυνατότητές της.
Δημιουργούμε ένα πλαίσιο εξορθολογισμού των δομών, του ανθρώπινου δυναμικού και των λειτουργιών του Δημοσίου.
Ώστε να μπορούμε να εντοπίσουμε κενά, αδυναμίες, αλλά και ανερχόμενους τομείς της Διοίκησης, προκειμένου να προγραμματίσουμε την περαιτέρω ενίσχυση τους, όπως και μελλοντικές προσλήψεις.
Αυτό το σχέδιο, και επειδή εδώ είστε άνθρωποι της Αυτοδιοίκησης, έχει σημασία να το κοιτάξετε με προσοχή, με την έννοια ότι αυτά τα εργαλεία δεν έγιναν για να γίνουν. Έγιναν γιατί θα αποτελέσουν βάση σε αυτή τη χώρα, βάση στη Διοίκηση πάνω στα οποία θα στηριχτούν όλες οι επόμενες κινήσεις. Και εκτιμώ για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι να εκσυγχρονιστεί αυτό το πλαίσιο.
Έτσι, λοιπόν, επάνω στα ψηφιακά οργανογράμματα στηρίχθηκε και είναι πια σε λειτουργία ο πρώτος κύκλος του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας. Με τη συμμετοχή όσων Υπουργείων μόνο –διότι μόνο η Κεντρική Διοίκηση ήταν έτοιμη– είχαν έτοιμα οργανογράμματα. Ελπίζω να ακολουθήσει σύντομα και η Αυτοδιοίκηση και να μην μείνει άλλο εκτός Κινητικότητας.
Περιμένουμε σύντομα, λοιπόν, η Τοπική Αυτοδιοίκηση να ανταποκριθεί, προκειμένου οι Δήμοι, οι Περιφέρειες και οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις να ενταχθούν στο Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας.
Άλλωστε, η κινητικότητα έχει ένα πρόσθετο ρόλο: να υποδεικνύει τα κενά της Διοίκησης, ούτως ώστε να μπορεί να γίνει σωστός προγραμματισμός προσλήψεων.
Και ταυτόχρονα, προσδίδουμε στους εργαζόμενους υπόσταση, θωρακίζοντας τις θέσεις τους και διασφαλίζοντάς τους από τυχόν αυθαιρεσίες.
Κατοχυρώνουμε την συμμετοχικότητα στη στοχοθεσία των υπηρεσιών με δημοκρατικούς θεσμούς, που αλλάζουν το σύνολο της κουλτούρας της λειτουργίας στο Δημόσιο.
Σπάμε το φράγμα της αδιαφάνειας και της αυτοαναφορικότητας στη δημόσια υπηρεσία, μέσω της ενίσχυσης της κοινωνικής λογοδοσίας, αλλά και του αποτελεσματικού ελέγχου της διοικητικής δραστηριότητας.
Θεσμοθετήσαμε μια ανεξάρτητη διοικητική ιεραρχία, εμπιστευόμαστε τον επαγγελματισμό των εργαζομένων και διαμορφώνουμε διαφανείς διαδικασίες επιλογής ελεγχόμενες από το ΑΣΕΠ, από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους κλπ.
Μια τομή ξεκίνησε επίσης τις τελευταίες ημέρες. Ο θεσμός του διοικητικού και τομεακού γραμματέα, η οποία αποτελεί την ουσιαστικότερη πράξη απεμπλοκής της Δημόσιας Διοίκησης από τον κομματικό εναγκαλισμό και αυτό δεν ήταν υποχρεωτικό, ήταν δική μας επιλογή.
Ακόμη, επενδύουμε στις νέες τεχνολογίες και ενισχύουμε τις ψηφιακές υπηρεσίες όλου του Δημοσίου και ιδίως των ΚΕΠ, επιτυγχάνοντας αφενός τη βέλτιστη εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων και αφετέρου τη μείωση των φαινομένων διαφθοράς, που συνεπάγονται επίσης και σημαντική εξοικονόμηση πόρων.
Συνεργαζόμαστε στενά με το Υπουργείο Εσωτερικών για την επίλυση χρόνιων προβλημάτων των Δήμων.
Η διαδικασία σύστασης 8.847 μόνιμων θέσεων στις υπηρεσίες της καθαριότητας μέσω ΑΣΕΠ είναι μια πράξη που αποδεικνύει μέσα σε δυσκολίες και αποτυπώνει τη στόχευσή μας για το πώς θέλουμε εμείς τις εργασιακές σχέσεις.
Ξέρω ότι οι Δήμοι και οι Περιφέρειες είναι υποστελεχωμένες. Δεν μπορεί, λοιπόν, Δευτέρα-Τετάρτη και Παρασκευή να κατηγορείται η Κυβέρνηση και αυτό το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης για υποστελέχωση σε κρίσιμους τομείς και Τρίτη-Πέμπτη-Σάββατο να κατηγορείται ότι διογκώνει το κράτος, ότι δημιουργεί κομματικό και πελατειακό κράτος.
Διότι, όλη η δουλειά που έχει γίνει και θα γίνει στο μέλλον από αυτή την Κυβέρνηση, κινείται ως προς την αντίθετη κατεύθυνση, δηλαδή να βάλουμε ένα τέλος και να φύγουμε από το μοντέλο του πελατειακού, ρουσφετολογικού και κομματικού κράτους.
Και, φυσικά, στηρίζουμε το Υπουργείο Εσωτερικών στο φιλόδοξο εγχείρημά του για αναθεώρηση του Καλλικράτη με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση των τοπικών κοινωνιών.
Τι πετυχαίνουμε με αυτές τις αλλαγές, που αφορούν κυρίως στην τελική τους υλοποίηση την Τοπική Αυτοδιοίκηση;
· Αξιοποιούμε τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα ανθρώπων που υπηρετούν τόσο στη Δημόσια Διοίκηση όσο και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση,
· θέτουμε ξεκάθαρους όρους διάδρασης πολιτικού και διοικητικού συστήματος,
· ενδυναμώνουμε τις εσωτερικές δημιουργικές, υγιείς δυνάμεις Διοίκησης,
· κάνουμε πράξη την κοινωνική λογοδοσία των υπηρεσιών,
· θέτουμε ένα νέο αξιακό πλαίσιο στις εσωτερικές λειτουργίες του δημόσιου τομέα βασισμένο στη διαφάνεια.
Κυρίες και κύριοι,
Η ολιστική αναβάθμιση της Δημόσιας Διοίκησης προϋποθέτει ως ενεργούς πρωταγωνιστές τους ανθρώπους της.
Και οι άνθρωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι πλησιέστεροι στους πολίτες, δεν μπορούν να απουσιάσουν από αυτήν την προσπάθεια.
Στο πλαίσιο αυτό, ως Κυβέρνηση και συναρμόδια Υπουργεία, είμαστε ανοιχτοί στη διαμόρφωση εκείνου του πλαισίου που θα ενδυναμώνει ακόμη περισσότερο το ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Σε προτάσεις, ουσιαστικές και ρεαλιστικές, που θα συμβάλλουν στην αναβάθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης προς όφελος των πολιτών και της χώρας.
Δε θέλουμε το παλιό μοντέλο, θέλουμε καινούριο. Το έχει ανάγκη η κοινωνία το έχει ανάγκη η χώρα. Δεν θέλουμε να επιστρέψουμε, θέλουμε να προχωρήσουμε.
Σας ευχαριστώ.