Με αφορμή τις πρόσφατες ανακοινώσεις της Περιφέρειας για την τουριστική αξιοποίηση του φράγματος Πείρου – Παραπείρου και την Ε.Ο. Πατρών Τριπόλεως
(πρώην 111), ο Δήμαρχος Ερυμάνθου, Θάνος Καρπής έκανε την ακόλουθη δήλωση:
Στην υπό σύνταξη μελέτη, η οποία αποτελεί βασική προϋπόθεση και προαπαιτούμενο για τη διεκδίκηση Εθνικών και Ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων θα υποδειχθούν, χωροθετηθούν και μελετηθούν έργα και παρεμβάσεις ήπιας κυρίως μορφής, δημόσιου και ιδιωτικού χαρακτήρα, που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη και στην αξιοποίηση της περιοχής, στοχεύοντας να καταστεί τόπος Εναλλακτικού Τουρισμού και πόλος έλξης επισκεπτών και περιηγητών.
Σωστός και ενδεδειγμένος είναι και ο τρόπος διενέργειας του διαγωνισμού μέσω της «μελέτης ιδεών» με τον καθορισμό και απονομή βραβείων, διαδικασία η οποία δίνει τη δυνατότητα υποβολής περισσοτέρων προτάσεων και ιδεών από μεγαλύτερο αριθμό διαγωνιζομένων, προκειμένου τελικά να επιλεγεί η καλύτερη μελέτη. Ο Δήμος μας προτίθεται να παρακολουθήσει από κοντά την όλη τη διαδικασία και να συμβάλει με τις δικές του προτάσεις και ιδέες στην κατάρτιση μιας όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικής και ολοκληρωμένης πρότασης.
Άξια μνείας και αναφοράς είναι και η απόφαση να προκριθεί η κατασκευή του Κόμβου της Καλλιθέας και η χάραξη του νέου σημαντικού δρόμου σύνδεσης της Ε.Ο. Πατρών – Τριπόλεως με την Ε.Ο. Πατρών Πύργου (γέφυρα Μανωλιάς – χείμαρρος Παναγίτσα) παρακάμπτοντας και αποσυμφορώντας ένα μεγάλο τμήμα των συνοικιών της Πάτρας (Ψαροφάι, Ταραμπούρα, Οβρυά, κλπ.) από την κυκλοφορική φόρτιση της 111 διευκολύνοντας παράλληλα τα οχήματα από και προς Δήμο Ερυμάνθου, Καλάβρυτα, Τρίπολη, κλπ.
Θετικές επίσης χαρακτηρίζονται και οι απαντήσεις του Περιφερειάρχη στα πάγια και διαχρονικά αιτήματα του Δήμου Ερυμάνθου που αφορούν στην Ε.Ο. 111, όπως η επίσπευση των ενεργειών ολοκλήρωσης των μελετών επαναχάραξης και κατασκευής του νέου οδικού τμήματος από τα όρια του Αστερίου έως το Διάσελο (παράκαμψη Φράγματος) καθώς και στην μετατροπή – ολοκλήρωση της υφιστάμενης προμελέτης σε οριστική του δρόμου Διάσελο – Αγία Τριάδα, με σκοπό τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του εν λόγω τμήματος, στοχεύοντας την ένταξη τους σε αντίστοιχα Ευρωπαϊκά ή Εθνικά Προγράμματα χρηματοδότησης.
Επίσπευση απαιτείται και στην υπό κατάρτιση μελέτη αποκατάστασης του σημείου της κατολίσθησης στο τμήμα Οβρυάς – Καλλιθέας, δεδομένου ότι υπάρχει πολύ μεγάλη ταλαιπωρία των διερχόμενων οδηγών και οχημάτων στο συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου.
Όσο για την προγραμματισμένη νέα εργολαβία της Περιφέρειας, με εξασφαλισμένη πίστωση 7 εκ. ευρώ, για την επισκευή στην συντήρηση της Ε.Ο. 111, προσδοκούμε και ευελπιστούμε στη βελτίωση και στον περιορισμό των επικίνδυνων και προβληματικών σημείων του δρόμου, μέσω των αναγκαίων και απαραίτητων παρεμβάσεων, πολλές από τις οποίες υποδεικνύουμε με τις προτάσεις που έχουμε προ πολλού εγγράφως καταθέσει στις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας (κόμβοι, τεχνικά, ασφαλτικά, διαγράμμιση, φωτισμός).
Τέλος και με την ευκαιρία αυτής της παρέμβασης θέλω να επισημάνω και να υπενθυμίσω τις σοβαρές εκκρεμότητες που παραμένουν σε στασιμότητα και αδράνεια, οι οποίες συνδέονται με την ολοκλήρωση και την λειτουργία του Φράγματος, όπως:
Η μεγάλη καθυστέρηση που παρατηρείται στην εκτέλεση των υπολειπόμενων εργασιών ολοκλήρωσης του έργου από την ανάδοχο εταιρεία, απαιτεί την άμεση παρέμβαση της Κυβέρνησης και του αρμόδιου Υπουργείου για την επίσπευση τους.
Η αδράνεια που υπάρχει σχετικά με την προετοιμασία υποβολής της αναγκαίας πρότασης ένταξης της Β’ φάσης του έργου στο αντίστοιχο Τομεακό Χρηματοδοτικό Πρόγραμμα του ΥΠΕΚΑ για την επέκταση της υδροδότησης σε 114 οικισμούς των Δήμων Πατρέων, Δυτικής Αχαΐας και Ερυμάνθου, οι οποίοι δεν είχαν ενταχθεί στην Α’ φάση του έργου.
Η αναβλητικότητα που διαπιστώνεται στη λήψη απόφασης, για τον καθαρισμό της νομικής μορφής και το είδος του φορέα που θα συγκροτηθεί για την διαχείριση και λειτουργία του Φράγματος. Εδώ πρέπει το αρμόδιο Υπουργείο να απαντήσει άμεσα θετικά ή αρνητικά, στην πρόταση για κρατική διαχείριση του έργου και να δρομολογήσει τις διαδικασίες για τα επόμενα βήματα που θα οδηγήσουν στην ασφαλή και αποτελεσματική λειτουργία του μεγάλου αυτού υδρευτικού έργου, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη σε κάθε περίπτωση, τη διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα του έργου καθώς και το μεγάλο οικονομικό κόστος που απαιτεί η λειτουργία του και ιδιαίτερα τα τεράστια προβλήματα που θα υπάρξουν τουλάχιστον την πρώτη περίοδο, τα οποία είναι δύσκολο να τα αντιμετωπίσουν οι Δήμοι μόνοι τους δίχως την ενεργό και έμπρακτη στήριξη της Πολιτείας.
Όσο για την αυτοδιοίκηση και τους αυτοδιοικητικούς, και ανεξάρτητα από την απόφαση της Κυβέρνησης, δεν έχουμε παρά να αναλογιστούμε και εμείς τις δικές μας ευθύνες και υποχρεώσεις, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο που μας αφορά άμεσα και το οποίο με την λειτουργία του θα συμβάλλει καθοριστικά στην εξασφάλιση της αναγκαίας ποιότητας και ποσότητας πόσιμου νερού για τους δημότες των Δήμων μας.
Εκ του Δήμου
Σωστός και ενδεδειγμένος είναι και ο τρόπος διενέργειας του διαγωνισμού μέσω της «μελέτης ιδεών» με τον καθορισμό και απονομή βραβείων, διαδικασία η οποία δίνει τη δυνατότητα υποβολής περισσοτέρων προτάσεων και ιδεών από μεγαλύτερο αριθμό διαγωνιζομένων, προκειμένου τελικά να επιλεγεί η καλύτερη μελέτη. Ο Δήμος μας προτίθεται να παρακολουθήσει από κοντά την όλη τη διαδικασία και να συμβάλει με τις δικές του προτάσεις και ιδέες στην κατάρτιση μιας όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικής και ολοκληρωμένης πρότασης.
Άξια μνείας και αναφοράς είναι και η απόφαση να προκριθεί η κατασκευή του Κόμβου της Καλλιθέας και η χάραξη του νέου σημαντικού δρόμου σύνδεσης της Ε.Ο. Πατρών – Τριπόλεως με την Ε.Ο. Πατρών Πύργου (γέφυρα Μανωλιάς – χείμαρρος Παναγίτσα) παρακάμπτοντας και αποσυμφορώντας ένα μεγάλο τμήμα των συνοικιών της Πάτρας (Ψαροφάι, Ταραμπούρα, Οβρυά, κλπ.) από την κυκλοφορική φόρτιση της 111 διευκολύνοντας παράλληλα τα οχήματα από και προς Δήμο Ερυμάνθου, Καλάβρυτα, Τρίπολη, κλπ.
Θετικές επίσης χαρακτηρίζονται και οι απαντήσεις του Περιφερειάρχη στα πάγια και διαχρονικά αιτήματα του Δήμου Ερυμάνθου που αφορούν στην Ε.Ο. 111, όπως η επίσπευση των ενεργειών ολοκλήρωσης των μελετών επαναχάραξης και κατασκευής του νέου οδικού τμήματος από τα όρια του Αστερίου έως το Διάσελο (παράκαμψη Φράγματος) καθώς και στην μετατροπή – ολοκλήρωση της υφιστάμενης προμελέτης σε οριστική του δρόμου Διάσελο – Αγία Τριάδα, με σκοπό τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του εν λόγω τμήματος, στοχεύοντας την ένταξη τους σε αντίστοιχα Ευρωπαϊκά ή Εθνικά Προγράμματα χρηματοδότησης.
Επίσπευση απαιτείται και στην υπό κατάρτιση μελέτη αποκατάστασης του σημείου της κατολίσθησης στο τμήμα Οβρυάς – Καλλιθέας, δεδομένου ότι υπάρχει πολύ μεγάλη ταλαιπωρία των διερχόμενων οδηγών και οχημάτων στο συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου.
Όσο για την προγραμματισμένη νέα εργολαβία της Περιφέρειας, με εξασφαλισμένη πίστωση 7 εκ. ευρώ, για την επισκευή στην συντήρηση της Ε.Ο. 111, προσδοκούμε και ευελπιστούμε στη βελτίωση και στον περιορισμό των επικίνδυνων και προβληματικών σημείων του δρόμου, μέσω των αναγκαίων και απαραίτητων παρεμβάσεων, πολλές από τις οποίες υποδεικνύουμε με τις προτάσεις που έχουμε προ πολλού εγγράφως καταθέσει στις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας (κόμβοι, τεχνικά, ασφαλτικά, διαγράμμιση, φωτισμός).
Τέλος και με την ευκαιρία αυτής της παρέμβασης θέλω να επισημάνω και να υπενθυμίσω τις σοβαρές εκκρεμότητες που παραμένουν σε στασιμότητα και αδράνεια, οι οποίες συνδέονται με την ολοκλήρωση και την λειτουργία του Φράγματος, όπως:
Η μεγάλη καθυστέρηση που παρατηρείται στην εκτέλεση των υπολειπόμενων εργασιών ολοκλήρωσης του έργου από την ανάδοχο εταιρεία, απαιτεί την άμεση παρέμβαση της Κυβέρνησης και του αρμόδιου Υπουργείου για την επίσπευση τους.
Η αδράνεια που υπάρχει σχετικά με την προετοιμασία υποβολής της αναγκαίας πρότασης ένταξης της Β’ φάσης του έργου στο αντίστοιχο Τομεακό Χρηματοδοτικό Πρόγραμμα του ΥΠΕΚΑ για την επέκταση της υδροδότησης σε 114 οικισμούς των Δήμων Πατρέων, Δυτικής Αχαΐας και Ερυμάνθου, οι οποίοι δεν είχαν ενταχθεί στην Α’ φάση του έργου.
Η αναβλητικότητα που διαπιστώνεται στη λήψη απόφασης, για τον καθαρισμό της νομικής μορφής και το είδος του φορέα που θα συγκροτηθεί για την διαχείριση και λειτουργία του Φράγματος. Εδώ πρέπει το αρμόδιο Υπουργείο να απαντήσει άμεσα θετικά ή αρνητικά, στην πρόταση για κρατική διαχείριση του έργου και να δρομολογήσει τις διαδικασίες για τα επόμενα βήματα που θα οδηγήσουν στην ασφαλή και αποτελεσματική λειτουργία του μεγάλου αυτού υδρευτικού έργου, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη σε κάθε περίπτωση, τη διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα του έργου καθώς και το μεγάλο οικονομικό κόστος που απαιτεί η λειτουργία του και ιδιαίτερα τα τεράστια προβλήματα που θα υπάρξουν τουλάχιστον την πρώτη περίοδο, τα οποία είναι δύσκολο να τα αντιμετωπίσουν οι Δήμοι μόνοι τους δίχως την ενεργό και έμπρακτη στήριξη της Πολιτείας.
Όσο για την αυτοδιοίκηση και τους αυτοδιοικητικούς, και ανεξάρτητα από την απόφαση της Κυβέρνησης, δεν έχουμε παρά να αναλογιστούμε και εμείς τις δικές μας ευθύνες και υποχρεώσεις, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο που μας αφορά άμεσα και το οποίο με την λειτουργία του θα συμβάλλει καθοριστικά στην εξασφάλιση της αναγκαίας ποιότητας και ποσότητας πόσιμου νερού για τους δημότες των Δήμων μας.
Εκ του Δήμου