Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε.

2/10/11

ΑΤΤΙΚΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Ειδικός αγορητής : ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΗΜΑΡΑΣ

ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΤΟΥΣ 2012



Σε σχέση με τον προϋπολογισμό που κατατέθηκε θα σταθούμε στα εξής :

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Έγινε το ερώτημα για τις διαδικασίες διαμόρφωσης του προϋπολογισμού και από την απάντηση φάνηκε ότι δεν υπήρξε καμία διαβούλευση με φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης και της κοινωνίας .Μιλούσε η παράταξη της πλειοψηφίας για συμμετοχικούς προϋπολογισμούς ,αλλά στην πράξη δεν έγινε τίποτα απ’ αυτά που έπρεπε να γίνουν όπως η οργανωμένη συζήτηση ανά ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ με τους αντίστοιχους Δημάρχους και άλλους εκπροσώπους της κοινωνίας. Ελπίζω ότι ο επόμενος προϋπολογισμός να είναι συμμετοχικός.
Έχουμε στον προϋπολογισμό ένα κατάλογο προϋπολογιζόμενων δαπανών , που απ΄ την ανάλυση θα φανεί ότι δεν υπάρχει σαφής προσανατολισμός και μια στρατηγική για τις προγραμματιζόμενες δράσεις και τα έργα, όσο αφορά την γεωγραφική κατανομή αλλά και το είδος και την κατηγορία τους .Λείπει κατά την αποψή μας ο προσανατολισμός βιωσιμότητας.
Λαμβάνουμε υπ΄ όψιν ότι η περιφέρεια είναι ένας νέος θεσμός που προέρχεται από συνενώσεις Νομαρχιών και ότι υπάρχουν πολλές νέες αρμοδιότητες αλλά και οργανωτικές δυσκολίες προσαρμογής. Ακριβώς ομως για το ότι η Περιφέρεια είναι ένας νέος θεσμός θα έπρεπε εισαγωγικά με τον προϋπολογισμό να ξεκαθαρίζονται ο προσανατολισμός, οι στόχοι και στην συνέχεια τούτο να παίρνει περιεχόμενο από τις συγκεκριμένες επενδυτικές προτάσεις.
ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
Α. Έχουμε συζητήσει και είναι κατανοητή η ανάγκη να συμβάλουμε ώστε στην Αττική να αυξηθεί η γεωργική παραγωγή.
Έγινε μια πολύωρη συνεδρίαση στο Περιφ. Συμβούλιο με την παρουσία του Υπουργού κ. Κώστα Σκανδαλίδη για να δώσουμε ώθηση στην αγροτική παραγωγή της Αττικής με ιδιαίτερο βάρος στις βιολογικές καλλιέργειες

.

Ο ίδιος στόχος περιλαμβάνεται και στο σχέδιο νόμου για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής . Αυτός ο στόχος δεν αποτυπώνεται πουθενά στον προϋπολογισμό του 2012.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ από περιοχές που έχουν καλλιεργήσιμες εκτάσεις όπως:

ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ
- Έργα προς Δημοπράτηση και ενταγμένα σε αρχική φάση έχουμε :
- Αντιπλημμυρικά 471.653€ 17,50%
- Οδοποιία 458.011€ 17,00%
- Ναός και αναπαλαίωση κτιρίου 1.736.966€ 64,70%
- ΕΓΓΕΙΟΒΕΛΤΙΩΤΙΚΑ(Αγρός) 20.000€ 0,007%
2.686.652€
2. ΔΥΤΙΚΗ ΑΤΤΙΚΗ στα προς δημοπράτηση και ενταγμένα σε αρχική φάση
-Αντιπλημμυρικά 25%
-Οδοποιία (κυρίως συντηρήσεις βελτιώσεις) 75%

3.ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΝΗΣΩΝ
-Οδοποιία 78,50%
-Λιμενικά 21,40%
-Μια ανάπλαση 0,001%

Ερωτώ λοιπόν:
-Που είναι τα προβλεπόμενα έργα διαχείρισης των υδάτινων πόρων;
-Που είναι έργα συγκέντρωσης των όμβριων υδάτων (λιμνοδεξαμενές);
-Που είναι έργα που εμπλουτίζουν τα υπόγεια νερά όπως μικρά φράγματα σε χείμαρρους;
-Που είναι ο προγραμματισμός για επανάχρηση του νερού από επεξεργασία των αστικών λημμάτων βιολογικού καθαρισμού για άρδευση;
-Αδειάζουμε λίμνες , αποξηραίνουμε ποτάμια όπως ο Μόρνος κι εν μέρει ο Εύηνος για να υδρεύσουμε την Αττική , ας κάνουμε κάτι για την οικονομία του νερού , για το καλό της πατρίδας ( δηλαδή των σημερινών και των επομένων γενεών αυτού του τόπου ).


Για τον οικολογικό χαρακτήρα των έργων
Τα αντιπλημμυρικά έργα είναι συνήθως τοιχία από μπετόν στις όχθες των χειμάρρων ή κάλυψη με μπετόν των ρεμάτων ή τα λεγόμενα << σερζανέτ >> τοιχειοπλέγματα. Συνήθως για να κάνουν τα έργα αυτά, καταστρέφουν την βλάστηση που είναι στις όχθες των ρεμάτων. Έτσι έχουν καταστραφεί πανέμορφα ρέματα, και βιότοποι όπως
το μεγάλο μέρος του Κηφισού, μεγάλο μέρος της ρεματιάς Χαλανδρίου, ο Βριλησσός και τόσα αλλά πολλά.
Έχω ένα φόβο ότι ανάλογη ζημιά θα γίνει στο τοπικό οικοσύστημα του ρέματος της Πικροδάφνης από τη λ. Βουλιαγμένης μέχρι τη θάλασσα ,όπου προβλέπεται ένα υπέρογκο ποσό για μελέτη ( 763599 ευρώ.
Είναι καιρός να αρχίσει η αντίστροφη διαδικασία αποκατάστασης των βιοτόπων στα ρέματα, στο βαθμό που τούτο είναι δυνατό.

Η καλύτερη αντιπλημμυρική προστασία είναι με μικρά φράγματα να οδηγούνται τα νερά στο υπέδαφος και να εμπλουτίζεται ο υδροφόρος ορίζοντας. Ποιος δίνει όμως αυτόν τον προσανατολισμό στο σχεδιασμό των αντιπλημμυρικών έργων;
Όσο τσιμεντώνουμε την Αττική, όσο κατασκευάζουμε παλαιού τύπου αντιπλημμυρικά θα ξεχειλίζει ο Κηφισός και οι άλλοι συλλεκτήριοι αγωγοί.
ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΑ ΕΡΓΑ
Υπάρχουν πολλά έργα που είναι χρήσιμα και δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανείς την αναγκαιότητα τους ,αλλά ο γενικός προσανατολισμός είναι εκτός της οικολογικής και κοινωνικής λογικής .όπως εμείς την καταλαβαίνουμε. Ένα παράδειγμα θα αναφέρω: Κατασκευάζονται μεγάλα κλειστά γυμναστήρια για επαγγελματικές ομάδες ενώ η πραγματικές ανάγκες είναι να αθλούνται τα παιδιά στη γειτονιά τους σε μικρούς τοπικούς αθλητικούς χώρους.
Για την προτεινόμενη αγορά κάποιων κτιρίων ,ώστε να αποφύγουμε τα τεράστια ποσά για μισθώματα δεν έχουμε αντίρρηση, πρέπει όμως να δούμε και την απόκτηση γης για να καλυφθούν και ανάγκες στέγασης των υπηρεσιών και για άλλες κοινωνικές ανάγκες. Μπορούμε να παρέμβουμε στον σχεδιασμό κάποιων περιοχών στο σχέδιο πόλης και να προβλέψουμε τις απαιτούμενες χρήσεις γης





Β. ΠΟΥ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΤΑΙ Η «ΠΡΑΣΙΝΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» ΣΤΟΝ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ;
Οι οικολόγοι δε μιλάνε για «πράσινη ανάπτυξη» αλλά για βιωσιμότητα και πράσινη στροφή στην οικονομία , μιας και ο όρος «ανάπτυξη» έχει ταυτιστεί με ποσοτικά χαρακτηριστικά και τη διαρκή αύξηση της κατανάλωσης
Αυτή η πράσινη στροφή έχει γίνει κατανοητή και περνάει κατά κάποιο τρόπο στα προεκλογικά προγράμματα και τα κείμενα όλων των παρατάξεων , αφού έχει γίνει πλέον απαίτηση των συνειδητοποιημένων πολιτών.
Αυτή η στροφή προς βιώσιμη κατεύθυνση ελάχιστα όμως περνάει στον συγκεκριμένο προϋπολογισμό.
-Δεν προβλέπονται κονδύλια ούτε για μελέτες βελτίωσης των ενεργειακής συμπεριφοράς των κτιρίων στην Αττική, ούτε καν στα κτήρια που χρησιμοποιεί η ίδια η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ.
Η ενεργειακή αναβάθμιση θα μπορούσε έστω και πιλοτικά να ξεκινήσει παράλληλα με τον έλεγχο στατικής επάρκειας των παλιών κτιρίων και αναπλάσεις περιοχών του κέντρου της Αθήνας.

ΙΙΙ) ΕΝΤΙΜΗ – ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ – ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ –ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΠΟΡΩΝ
Α. Έχει ακουστεί κι από άλλους συναδέλφους το φαινόμενο που εφηύρε το ελληνικό «δαιμόνιο». Αρκετοί δήμαρχοι μου εκμυστηρεύτηκαν το γιατί δεν ακολουθούσαν τις ορθές διαδικασίες στις δημοπρασίες έργων , συνέβαινε και δεν αποκλείεται να συμβαίνει ακόμη το εξής: «κάποιος εργολάβος είχε διασυνδέσεις με παράγοντες των παραγωγικών υπουργείων ίσως και Νομαρχιών και πήγαινε στο Δήμαρχο και του πρότεινε : θέλεις να κάνεις π.χ. αγωγούς όμβριων και να σου εξασφαλίσουμε τα κονδύλια; εσύ θα παρουσιάσεις έργο για την πόλη σου μόνο εάν βρεις τον τρόπο να το πάρει η εταιρεία μου με μικρό ποσοστό έκπτωσης. Οι αετονύχηδες είχαν έτοιμη και τη διαδικασία να αποφεύγουν τους καθαρούς διαγωνισμούς και να στήνουν παιχνίδια, όπως κατάτμηση έργων, συμφωνίες μεταξύ εργολάβων, στημένους άγονους διαγωνισμούς κ.λ.π.
Κάπως έτσι καταργούνταν κάθε έννοια αντικειμενικής αξιολόγησης, κάπως έτσι φτάσαμε στη σημερινή πολύπλευρη κρίση. Αυτά τα φαινόμενα και άλλα ανάλογα με


τα κυκλώματα στα έργα και τις προμήθειες θα πρέπει να αποκλειστούν με διαδικασίες απόλυτης διαφάνειας και κοινωνικού ελέγχου στην ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ που μας αφορά.
Η παράταξη μας έχει προτείνει:
1) Διαπαραταξιακές επιτροπές ελέγχου, που θα ασκούν έλεγχο για κτίρια , προμήθειες και τεχνικά έργα
2) Στις επιτροπές διαγωνισμών και εν γένει αναθέσεων έργων και προμηθειών καθώς και στις επιτροπές παραλαβής της Περιφέρειας Αττικής να συμμετέχουν υποχρεωτικά δύο Περιφερειακοί Σύμβουλοι από την πλειοψηφία και δύο από τη μειοψηφία (ένας από τη μείζονα αντιπολίτευση και ένας από την υπόλοιπη αντιπολίτευση). Οι παραπάνω Περιφερειακοί Σύμβουλοι θα κληρώνονται από το σύνολο των συμβούλων, που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν.
Η πρόταση αυτή κατά την ψήφιση του ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ έγινε αποδεκτή και προς τιμήν του από τον Περιφερειάρχη και αποτελεί πολιτική απόφαση του ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ, απομένει η ενσωμάτωση στον νέο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ και η εφαρμογή της.
Β) Η αποδοτικότητα του διοικητικού μηχανισμού είναι οικονομία χρήματος και φυσικών πόρων. Η αποδοτικότητα έχει σχέση με την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, τα κίνητρα δημιουργικότητας και τον δημοκρατικό έλεγχο. Αυτά είναι προϋπόθεση και για την ποιότητα των τεχνικών έργων που μεταφράζεται σε οικονομία συντήρησης, οικονομία ενέργειας και μεγάλη διάρκεια ζωής κάθε έργου.
Θα φέρω ένα παράδειγμα γραφειοκρατίας στην Περιφέρεια Αττικής , μια γνωστή μου ομογενής από την Αμερική που ζει στην Ελλάδα, πήγε να θεωρήσει το δίπλωμα οδήγησης που έφερε από τις ΗΠΑ και εκτός των άλλων πιστοποιητικών της ζήτησαν και επίσημη μετάφραση από το Υπ. Εξωτερικών της κάρτας του διπλώματος. Δηλαδή της ζητήσανε να μετάφραση το όνομα Ελένη Παπαδοπούλου που ήταν με λατινικά στοιχεία.

IV. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ.

_ Να διαπραγματευτούμε (με διαπαραταξιακή επιτροπή) τα μισθώματα ακινήτων.



Να μην συνεχίζουμε να πληρώνουμε μισθώματα 22€ /m2 , όπως συμβαίνει. Να γίνει μείωση όχι μόνο 20%, σε πολλά κτίρια μπορεί να γίνει τουλάχιστον 50%.
_. Στην μίσθωση η αγορά νέων ακινήτων να τηρηθούν κανόνες απόλυτης διαφάνειας, με δημοσίευση σε πολλές εφημερίδες και ιδιαίτερα αυτών που έχουν αγγελίες ακινήτων (όχι αυτό που συμβαίνει να γίνεται δημοσίευση σε μία απ΄ τις ελάχιστης κυκλοφορίας εφημερίδα και σε μια τοπική). Να ισχύει πάντα η διαπαραταξιακή σύνθεση των επιτροπών και οι επιτροπές να είναι ανοιχτές.
_ Η Οικονομική Επιτροπή να μην δέχεται διαγωνισμούς έργων και προμηθευτών που φαίνεται ότι είναι στημένοι όπως συνέβη σε μια συνεδρίαση που συμμετείχαν σε ένα διαγωνισμό για έργο οδοποιίας υπήρχε συμμετοχή μόνο δυο εργολάβων και έκπτωση 3% σε έργα που συνήθως είναι 30% ή και παραπάνω. Να δώσουμε σήμα στις υπηρεσίες και όπου αλλού χρειάζεται ότι ΔΕΝ ΕΓΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ που μυρίζουν συμφωνίες εργολάβων ή στημένα παιχνίδια.
_ Να στείλουμε κείμενο στους Δήμους που να δείχνει τον προσανατολισμό που έχει θέσει η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ για τα έργα, τότε μόνο θα γίνονται αποδεκτές προτάσεις.
_ Να προβλεφθεί στον προϋπολογισμό κονδύλι της τάξεως των 1.000.000€ για μελέτη αξιοποίησης και διαχείρισης των υδάτινων πόρων.
_ Να προβλεφθεί κονδύλι 1.000.000€ για μελέτες ενεργειακής αναβάθμισης κτηρίων, έλεγχου στατικής επάρκειας και μοντέλου αναπλάσεων.
_ Να αυξηθούν τα κονδύλια σίτισης και ενίσχυσης απόρων.
_ Να γίνει έλεγχος και ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων που χρησιμοποιεί η περιφέρεια. (π.χ. τα φώτα δεν κλείνουν ανά γραφείο στο κεντρικό κτίριο).
_ Να μειωθούν οι δαπάνες για οδοποιία και τα μισθώματα των κτηρίων.
_Να αναπροσαρμοστεί ο προϋπολογισμός σε βιώσιμη και κοινωνική (όχι φιλανθρωπικού χαρακτήρα αλλά χαρακτήρα κοινωνικής αλληλεγγύης και συμμετοχής ,όπως δημιουργία κοινωνικών παντοπωλείων ανταλλακτηρίων ειδών κ.λ.π.
Τέλος η ΑΤΤΙΚΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ σημειώνει ότι ο προϋπολογισμός είναι έξω από τις οικολογικές προτεραιότητες αλλά και τις επιταγές της κρίσιμης εποχής που βιώνουμε.
Η ΑΤΤΙΚΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ καταψηφίζει τον προϋπολογισμό και το πρόγραμμα έργων.